Jestli je nějaké téma, které se týká železnice a je dlouhodobé, jde najisto o vysokorychlostní tratě. Přesně o nich bude další část seriálu poslance Antonína Tesaříka.
Jestli má Česko někde velký dluh, je to v oblasti infrastrukturních staveb. V předchozích třiceti letech se nedařilo velké dopravní stavby kontinuálně plánovat, připravovat ani realizovat. Vysokorychlostní tratě (neboli VRT) jsou toho typickým příkladem.
„Vysokorychlostní trať je přitom velmi důležitým projektem. Pokud se nechceme stát periférii Evropy, pokud nechceme aby nás naši sousedé z Německa, Polska a Rakouska raději objížděli, potřebujeme rychlejší a spolehlivější vlakovou dopravu," popisuje poslanec Tesařík.
Dobrá dopravní dostupnost zajišťovaná vysokorychlostní vlakovou dopravou je nezbytná, pokud mají být v České republice významné firmy, technologické inovace i vědecké instituce. Vlaková doprava je také ekologičtější způsob dopravy než letecká či automobilová doprava. V době adaptace na klimatickou změnu vysokorychlostní trať nabídne pohodlnou a udržitelnou alternativu.
Další výhodou je podle poslance Tesaříka výrazné zkrácení doby cestování. "Toto pomůže obyvatelům z malých i velkých měst. V přípravě je již několik staveb tvořících budoucí vysokorychlostní železnici. Například Krušnohorský tunel, který bude spojovat Českou republiku s Německem. Nejdůležitější pro úspěšnou výstavbu VRT je, aby střídající politické reprezentace nezačínaly vždy od nuly, aby navazovali na již odvedenou práci. Jen tak můžeme dokončit projekty, které budou mít význam pro několik generací. Nesmíme připustit, aby nám v Evropě ujel vlak!"