KDU.breadcrumbs.homeAktuality Tiskové zprávy TZ: Naši senátoři diskutovali při veřejném slyšení o tom, jak vyřešit přetíženost silnic nákladní
Zpět

TZ: Naši senátoři diskutovali při veřejném slyšení o tom, jak vyřešit přetíženost silnic nákladní dopravou

Přidáno 5. 9. 2024
Ilustrační foto
Senát

Senát uspořádal veřejné slyšení na téma „Vliv silniční nákladní dopravy na stav komunikací a její dopady v území“. Aktivně se do něj zapojili senátoři z klubu KDU-ČSL a nezávislí, kteří byli hlavními organizátory tohoto veřejného slyšení. Řešily se dopady nákladní dopravy na komunikace a role státu v dopravě. Podle předsedy senátorského klubu Josefa Klementa zatěžují přetížené kamiony silnice, ohrožují životy lidí a zhoršují životní prostředí. Proto je třeba problém ihned řešit.

Podle Klementa je třeba sjednotit limity v rámci okolních států a využit všechny prostředky, aby se úbytek nákladní přepravy na železnicích vyrovnal právě z přepravy ze silnic. „Česká republika je zemí, kde je v rámci Evropy nejvyšší přípustný limit zatížení soupravy, která přepravuje náklad. To navádí samozřejmě k nešvaru překládat náklad putující z okolních zemí na nákladní auta s vyšší tonáží. Předesílám, že toto ale neznamená, že četnost nákladních tranzitních aut je v ČR nižší,“ vysvětlil podstatu problému Klement.

Impulzem uspořádání veřejného slyšení se stalo trápení několika obyvatel obcí v senátním obvodu Lumíra Kantora, předsedy Stálé komise pro práci Kanceláře Senátu. „Týká se to především bezohledných jízd kamionů, které si přes malé obce na Olomoucku krátí cestu, ať už z důvodu úspory času či finančních nákladů. Jízda tak obrovských a těžkých aut v těsné blízkosti škol, obchodů a obytných domů vyvolává otřesy, praskání budov a razantně snižuje bezpečí občanů obcí,“ uvedl senátor a zároveň upozornil na to, že je z těchto důvodů důležité vážně mluvit i o snížení hmotnosti aut nákladní dopravy. „Naše legislativa umožňuje jejich přetěžování oproti evropským standardům. Naším přáním je snížit hmotnost vozidel, a tím i obrovské poškozování silnic. Proto hledáme způsob, jak tuto hmotnost kontrolovat,“ řekl Kantor.

Na to, že havarijní stav našich silnic je de facto výsledkem jejich trvalého přetížení, upozornila během veřejného slyšení také místopředsedkyně Senátu a senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová. Ta ocenila přínos mobilních vah k vážení kamionů. „Ovšem cílem senátního veřejného slyšení bylo, aby došlo ke komplexní nápravě. Můžeme tím ušetřit veřejné prostředky na opravy a údržbu silnic a také zvýšit bezpečnost,“ sdělila Seitlová.

Na veřejném slyšení vystoupil také senátor za Orlickoústecko a zpravodaj veřejného slyšení Petr Fiala. Podle jeho zkušeností jsou dopady nákladní silniční dopravy opravdu velké, což pak negativně dopadá na stát i na obce. „Chci věřit, že závěry tohoto veřejného slyšení budou zapracovány do legislativy. Zároveň zdůrazňuji potřebu vymáhat právo nejen technicky ale také personálním pokrytím, a to po celé České republice,“ shrnul Fiala.

Veřejné slyšení bylo rozděleno do čtyřech bloků. Přední odborníci se zaměřili na roli státu v dopravě, dopady silniční nákladní dopravy na stav českých komunikací a dopady silniční nákladní dopravy na územně samosprávné celky. Mezi vystupujícími byli i předseda Senátu Miloš Vystrčil a ministr dopravy Martin Kupka. Podle Kupky již jeho rezort situaci řeší. Naši senátoři budou situaci nadále bedlivě sledovat a podílet se na hledání rychlého řešení.

kategorie Tiskové zprávy