Vítková zároveň lidovecká senátorka upozorňuje na to, že integrace těchto dětí bude dlouhodobým procesem, ovšem podle jejích slov musíme skutečně co největší počet z nich rychle zapojit do jednotlivých úrovní vzdělávání. Aktuálně jich je již více než 100 ticíc. „Víme, že to naráží na naše právní předpisy, ale oceňuji, že ministerstvo školství v tom jedná. Ředitelky a ředitelé musí mít pro své kroky oporu. U mateřských škol se budeme setkávat s nedostatečnou kapacitou. V zákoně je ošetřen postup, kdy se v případě nedostatečné kapacity zřizovatel obrací na krajský úřad a pokud ani tam neuspěje, tak je věc předána na ministerstvo. Důležité je, že kapacita bude moci být navýšena i bez stanoviska hygieny a stavebního úřadu pro urychlení procesu,“ vysvětlila senátorka Vítková, která je místopředsedkyní Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice.
Vítková dále ocenila i to, že k otevření v rámci školství dochází skutečně na všech úrovních. Například na středních školách to budou ústupy ohledně přijímacích zkoušek. Vysoká škola může rozhodnout, zda uchazeč v konkrétním případě splňuje podmínky ke studiu, nebo může vypsat zvláštní přijímací řízení pro skupinu takových uchazečů. Vysoké školy mohou prostředky z jiných než účelově určených fondů využít k humanitárním účelům i bez nutnosti úpravy vnitřních předpisů. „Bude lepší, když děti budou v adaptačních skupinách, kde se jim bude možné věnovat a to i mimo rámcové vzdělávací programy. To znamená, že výuka bude více zaměřena podle potřeb dítěte, žáka nebo studenta, a to zejména na výuku jazyka. Ministr školství Patr Gazdík (STAN) nás na výboru informoval o postupech a také o tom, že ministerstvo bude pracovat na dalších krocích, které bude potřeba postupně zajišťovat,“ dodala senátorka a zároveň veřejně na plénu poděkovala pedagogům, ředitelům, ale dalším kdo řeší problémy v terénu.
Člen Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice senátor Josef Klement (KDU-ČSL) ocenil smysl tohoto zákona a sdělil, že ředitelky a ředitelé škol na tento zákon netrpělivě čekají. „Naší morální povinností je, abychom těmto dětem zajistili výuku,“ řekl Klement a ocenil spolupráci mezi českým a ukrajinským ministerstvem školství na přípravě různých výukových materiálů, což podle jeho slov bude velkým přínosem pro práci těchto komunitních tříd v našich školách.