KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Tiskové zprávy Senátorka Vítková: roušky a testování v MŠ
Zpět

Senátorka Vítková: roušky a testování v MŠ

Přidáno 1. 4. 2021
Ilustrační foto
Tisková zpráva

Situace v mateřských školách je stále složitá. V současné době jsou otevřeny pověřené mateřské školy a ministerstvo plánuje podmínky otevření všech školek. Situace není jednoduchá, rodiče protestují proti plánovanému opatření. Mají výhrady proti tomu, aby jejich děti při pobytu ve škole měly celý den ochranu nosu. Není snadné dohlédnout, aby si děti roušky nevyměnily. I další hygienická opatření jsou složitá, protože děti si roušku olizují, některé je na obličeji nesnesou a neumí je správně nasadit.

„Ještě větším problémem je opatření, které ministerstvo bez legislativní opory plánuje, a to testování dětí. Ředitelky a ředitelé mateřských škol se brání tomu, aby děti testovali, protože k tomu nemají potřebné proškolení a mají obavy, že při odběrech může dojít i k poranění,“ sděluje senátorka Vítková.
 
Není jasná právní povaha ministerského nařízení, které ukládá mateřským školám povinnosti, jež nevyplývají z jejich poslání, ani zřizovacích listin. Podle názoru odborníků, i kdyby docházelo k samoodběrům dětí rodiči v areálu školky, za případné zdravotní komplikace s tím spojené nese ředitel mateřské školy, aniž by byl adekvátně pojištěn a mohl nějakému problému předejít.
 
„Z analýz ISEA (Institut pro ekonomické a sociální analýzy, z.s.), který dlouhodobě s Platformou ředitelek pracuje, vyplynulo: 93,7 % mateřských škol, jako nejmenší organizace v segmentu školství, není připraveno z hlediska bezpečnosti, na testování tak malých dětí na půdě školky,“ uvedla senátorka Jaromíra Vítková a dodala: „je třeba najít řešení takové, aby vyhovovalo dětem, rodičům i učitelkám a zhodnotit všechny možné důsledky.“
 
Zástupci ISEA společně se senátorkou Jaromírou Vítkovou již několikrát upozorňovali na problémy, které trápí mateřské školy. Jsou to například: ekonomické dopady a žádné kompenzace, centrální regulace, zvýšené výdaje na ochranné prostředky, školní jídelny a náhradní plnění, omezené pravomoci ředitelů a další. MŠMT k dostupným analýzám ISEA mlčí. Mateřské školy je třeba posuzovat zvlášť a vypracovat plán, který bude zohledňovat specifické podmínky mateřských škol.

kategorie Tiskové zprávy