KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Tiskové zprávy Marek Výborný /KDU-ČSL/: Premiér mluví do toho, čemu nerozumí a úřední maturity rozdává jako koblihy
Zpět

Marek Výborný /KDU-ČSL/: Premiér mluví do toho, čemu nerozumí a úřední maturity rozdává jako koblihy

Přidáno 9. 3. 2021
Ilustrační foto
Tisková zpráva

Na první pohled líbivý nápad premiéra Andreje Babiše na zavedení úřední maturity je další ukázkou nekompetentnosti premiéra. Jak je možné, že tyto „hurá nápady“ nebyly a nejsou prezentovány v souladu se stanoviskem Ministerstva školství? Je možné obdobné nápady jen tak bez konzultace vystřelit pouze na základě mailů žáků a studentů nebo ankety na instagramu? Chápu, že některým by se tento postup možná líbil, ale pojďme si teď konkrétně říci, co by to fakticky znamenalo.

„Obecně by to bylo vůči studentům velmi nespravedlivé. Žáci se dlouhodobě a pod vedením svých učitelů připravují distanční formou na maturity a teď se krátce před termínem zkoušky dospělosti dozvídají, že by je mohli dostat úředně. Jejich úsilí a odpovědná příprava tak padne vniveč?“ ptá se Marek Výborný, poslanec za KDU-ČSL a místopředseda Podvýboru pro regionální školství. Podle něj je počítání maturitního výsledku z průměru všech vysvědčení nespravedlivý. Známky jsou už dané, před třemi lety nikdo nemohl tušit, že přijde COVID a že výsledek z 1. ročníku bude mít vliv na maturitní vysvědčení.
„Současně by takové maturitní vysvědčení bylo zcela neporovnatelné s vysvědčeními předchozích i následujících ročníků. Prostě bychom tu založili nerovnost ve vzdělávání a to je podle mého názoru krok zcela špatným směrem,“ uvedl Výborný.
 
Úřední maturita jako kobliha?
Na prvním místě by maturity a závěrečné zkoušky měli řešit odborníci a ne hloupě a populisticky premiér, který se problematice školství nikdy nevěnoval. „Jediné vysvětlení je, že na podzim jsou volby. A ač jsem přesvědčen, že studenti nejsou žádní blbci a úřední maturita nefunguje jako kobliha, může to na některé středoškoláky možná takto působit,“ komentoval rozhodnutí Výborný, který zároveň vyzval ministra školství k tomu, aby tuto problematiku sám aktivně a včas řešil. 
 
Podle Výborného má využít i konzultace s odbornými asociacemi typu CZESHA, AŘG a další. Určitě je podle něj na místě hledat úpravy maturitního modelu, řešit otázku posunu termínů, organizace zkoušek atd. „Je potřebné a nutné hledat vstřícná řešení a hledat možné výjimky pro žáky zdravotnických škol, kteří byli nasazeni v nemocnicích. Je nutné najít způsob maturit i pro praktické části zkoušek na odborných školách - tam je obrovský problém, který nevyřeší ani distanční výuka ani úřední maturita. A mimořádná řešení je nutné mít připravena, pokud by se maturity nezvládly do konce školního roku,“ uvedl Marek Výborný.
Poslanci za KDU-ČSL jsou připraveni se do této debaty zapojit, protože nakonec k tomu bude třeba zřejmě upravit i legislativní rámec. „Hlavně ať to neřeší premiér, ale příslušný ministr,“ uzavřel Výborný.

kategorie Tiskové zprávy