Poslanecká sněmovna začne v příštím týdnu projednávat novelu zákona o pedagogických pracovnících. Ta počítá s vytvořením pracovních pozic provázející učitel a uvádějící učitel, které se osvědčily v zahraničí a dobré zkušenosti s nimi mají i některé české školy. Na tematiku se zaměřil expertní kulatý stůl, který se konal pod záštitou Marka Výborného (KDU-ČSL), místopředsedy Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR.
„Podpora mentoringových pozic může významně pomoci, ne-li přímo vyřešit, řadu problémů, se kterými se ve školství potýkáme. Jedná se například o nízký zájem o studium učitelství, nekvalitní praxi během studia či riziko předčasných odchodů ze školství u začínajících učitelů,“ zdůvodňuje Marek Výborný.
Mezi navrhované změny patří například zavedení dvouletého adaptačního období, během něhož uvádějící učitel profesně podporuje začínajícího učitele. Tím přispěje ke snadnějšímu vstupu do pracovního procesu, čímž snižuje riziko, že nový kolega ze školství předčasně odejde. Změna je v souladu s dokumentem Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Dále novela obsahuje vytvoření pozice provázejícího učitele. Ten metodicky vede studenty učitelských programů na praxi. Odučené hodiny s nimi pak zpětně hodnotí a pomáhá jim se v práci se žáky zlepšovat. Některé fakulty a vzdělávací programy již s provázejícími učiteli pracují a zkušenosti ukazují, že pro kvalitu praxí je tato pozice zásadní. Novela zákona roli provázejícího učitele definuje a stanovuje předpoklady pro její vykonávání.
„Systémová podpora provázejícím učitelům v České republice chybí přes 30 let. Ruku v ruce s reformou fakult připravujících učitele, která běží ve spolupráci s ministerstvem školství, jde o přelomovou změnu v tom, jak připravujeme české učitele na povolání,” říká Kateřina Konrádová z neziskové organizace Učitel naživo, která se vzdělávání a podpoře provázejících učitelů věnuje.
I další změny obsažené v novele směřují ke zlepšení podmínek pro práci učitelů. Její přijetí je tak jedním z předpokladů pro zvýšení zájmu o profesi a řešením trvajícího nedostatku kvalitně připravených učitelů v českých školách.