MŠMT nedávno představilo revizi Rámcového vzdělávacího programu pro Základní vzdělávání. Změna s účinností od 1. září 2021 posiluje hodinovou dotaci pro informatické myšlení (computational thinking), tedy vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie. V důsledku toho mají být na 1. i 2. stupni ZŠ redukovány hodiny věnované přírodovědným, společenskovědním a uměnovědným předmětům (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis, občanská, mediální, hudební a výtvarná výchova). Jedná se o zásadní porušení východisek, s nimiž doposud pracovaly odborné komise, spolupracující s MŠMT na plánovaných revizích RVP dalších vzdělávacích oblastí. Poslanec Jiří Mohola (KDU-ČSL) kritizuje, že se tak děje bez odborné diskuze a navrhuje řešení.
„Ředitelé i učitelé revizi tak, jak je předložena, kritizují a odmítají. Poukazují na to, že nebyla řádně prodiskutována, je nevyvážená a pracuje s tupými škrty. Jakkoli chápu, že je dnes naprostou prioritou návrat žáků do škol, tak je potřeba myslet i na budoucnost. Na Školském výboru Sněmovny jsme se revizí RVP vůbec nezabývali, což potvrzuje, že revize RVP probíhá latentně, nikoli transparentně," uvádí Jiří Mihola a dodává: "Jsem rád, že se mi podařilo na Školském výboru k tomuto tématu prosadit kulatý stůl, který se bude konat 28.4.2021 od 15.00 a kde účast přislíbili zástupci řady odborných organizací, zástupci MŠMT, základních, středních i mateřských škol, profesní organizace i didaktici z fakult připravujících budoucí učitele.“
Kulatý stůl bude přenášen online na stánkách Sněmovny Stream 4 - https://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=328