Vzdělávání, rodina, škola to jsou hodnoty, na kterých dlouhodobě lidovci staví. Proto je jejich prioritou právě návrat dětí do škol, a to i uměleckých. Základní umělecká škola opravdu není „jen“ volnočasová aktivita, ač i ty jsou důležité. Zabezpečit v ZUŠ výuku za dodržení hygienických pravidel je možné bez problémů, proto se na ně nesmí zapomínat! „Opakovaně jsem žádal ministra zdravotnictví o uvolnění při výuce jeden na jednoho. Ten mi ale vysvětloval, že údajně ministerstvo školství nahlíží na ZUŠky jako na volnočasové aktivity. Velmi ostře proti takovému označení protestuji a jedna z našich základních tezí je, že ZUŠka není žádný volnočasový kroužek,“ zdůrazňuje místopředseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jiří Mihola.
„Na tom, že vzdělání je priorita, se shodnou snad všechny politické strany. Roste tlak na to, aby se děti a studenti vrátili do škol a věřím, že se to podaří posunout k avizovanému prvnímu březnu. Chtěl bych, aby nezůstala na vedlejší koleji problematika základních uměleckých škol. Bohužel některým to může splývat s různými volnočasovými aktivitami nebo kroužky. Musím ale zdůraznit, že základní umělecká škola je plnohodnotná škola, kde žáci procházejí přijímacím řízením, mají různé povinnosti, v případě hudebního zaměření mají koncerty, dělají postupové zkoušky a dostávají státní vysvědčení. Je to škola, spadající pod ministerstvo školství.
Základní umělecké školy skýtají možnost určitého ventilu, a to především ve výuce jeden na jednoho a samozřejmě splňující veškerá hygienická opatření a ono to opravdu možné je ve spoustě případů. Myslím, že to může fungovat, nenechme ty dopady dále prodlužovat,“ uvádí Jiří Mihola.
Jakou roli a na co vše má vliv vzdělávání v ZUŠ upozorňovaly na dnešní tiskové konferenci i zástupkyně z praxe - Marcela Jelínková, učitelka ZUŠ Brno - Židlochovice a Irena Pohl Houkalová ze Stipendijní akademie MENARD. „Koronavirová doba ovlivňuje základní umělecké školy velmi silně, až likvidačně. Online výuka je nemožná, protože to zabraňuje kontaktu žáka s učitelem. Pedagog nemá kontrolu nad tím, jak žák cvičí a nemůže mu říkat nové věci, postupy. Problém je například u dětí, které hrají na smyčcové nástroje, kde je problém, aby se tento nástroj naladili.
Je to náročné pro obě dvě strany a žáci ztrácejí motivaci, není tam žádný progres. Ovlivňuje to tak i budoucnost dalších studií, protože při online výuce ta příprava je nemožná. Rodiče odhlašují svoje žáky, takže nejen, že se ztrácí ta budoucí populace umělců, ale i pedagogové přicházejí o své úvazky,“ upozorňuje Marcela Jelínková.