KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Tiskové zprávy Jiří Mihola: Základní umělecká škola není „jen“ kroužek
Zpět

Jiří Mihola: Základní umělecká škola není „jen“ kroužek

Přidáno 17. 2. 2021
Ilustrační foto
Tisková zpráva

Vzdělávání, rodina, škola to jsou hodnoty, na kterých dlouhodobě lidovci staví. Proto je jejich prioritou právě návrat dětí do škol, a to i uměleckých. Základní umělecká škola opravdu není „jen“ volnočasová aktivita, ač i ty jsou důležité. Zabezpečit v ZUŠ výuku za dodržení hygienických pravidel je možné bez problémů, proto se na ně nesmí zapomínat! „Opakovaně jsem žádal ministra zdravotnictví o uvolnění při výuce jeden na jednoho. Ten mi ale vysvětloval, že údajně ministerstvo školství nahlíží na ZUŠky jako na volnočasové aktivity. Velmi ostře proti takovému označení protestuji a jedna z našich základních tezí je, že ZUŠka není žádný volnočasový kroužek,“ zdůrazňuje místopředseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jiří Mihola.

„Na tom, že vzdělání je priorita, se shodnou snad všechny politické strany. Roste tlak na to, aby se děti a studenti vrátili do škol a věřím, že se to podaří posunout k avizovanému prvnímu březnu. Chtěl bych, aby nezůstala na vedlejší koleji problematika základních uměleckých škol. Bohužel některým to může splývat s různými volnočasovými aktivitami nebo kroužky. Musím ale zdůraznit, že základní umělecká škola je plnohodnotná škola, kde žáci procházejí přijímacím řízením, mají různé povinnosti, v případě hudebního zaměření mají koncerty, dělají postupové zkoušky a dostávají státní vysvědčení. Je to škola, spadající pod ministerstvo školství.     
Základní umělecké školy skýtají možnost určitého ventilu, a to především ve výuce jeden na jednoho a samozřejmě splňující veškerá hygienická opatření a ono to opravdu možné je ve spoustě případů. Myslím, že to může fungovat, nenechme ty dopady dále prodlužovat,“ uvádí Jiří Mihola.
 
Jakou roli a na co vše má vliv vzdělávání v ZUŠ upozorňovaly na dnešní tiskové konferenci i zástupkyně z praxe - Marcela Jelínková, učitelka ZUŠ Brno - Židlochovice a Irena Pohl Houkalová ze Stipendijní akademie MENARD. „Koronavirová doba ovlivňuje základní umělecké školy velmi silně, až likvidačně. Online výuka je nemožná, protože to zabraňuje kontaktu žáka s učitelem. Pedagog nemá kontrolu nad tím, jak žák cvičí a nemůže mu říkat nové věci, postupy. Problém je například u dětí, které hrají na smyčcové nástroje, kde je problém, aby se tento nástroj naladili.
Je to náročné pro obě dvě strany a žáci ztrácejí motivaci, není tam žádný progres. Ovlivňuje to tak i budoucnost dalších studií, protože při online výuce ta příprava je nemožná. Rodiče odhlašují svoje žáky, takže nejen, že se ztrácí ta budoucí populace umělců, ale i pedagogové přicházejí o své úvazky,“ upozorňuje Marcela Jelínková.

kategorie Tiskové zprávy