KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Tiskové zprávy Historie vozidla by měla být snadno dohledatelná i po nehodách
Zpět

Historie vozidla by měla být snadno dohledatelná i po nehodách

Přidáno 9. 9. 2018
Ilustrační foto
tisková zpráva

Ve středu 5. září se v Poslanecké sněmovně uskutečnil odborný seminář Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy. Během akce pořádané europoslancem Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) a místopředsedou parlamentního podvýboru pro dopravu Ondřejem Polanským (Piráti) se přítomní shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice. Certifikace by dokonce mohla obsahovat nejen data o stavu najetých kilometrů, ale i záznamy o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent.

Belgické řešení představil poslancům výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který českému ministerstvu dopravy nabídl pomoc se zavedením jednoduchého, avšak velmi účinného systému car-pass do českého prostředí: „Podvody se stáčením jsou vážným problémem v celé Evropě, kdy jsou nejvíc ohrožené země, do nichž se ojetiny dováží ze zahraničí podobně, jako do České republiky. Efektivní národní systém přitom může být zaveden velmi rychle,“ popisuje Peelman, který během semináře zástupcům z ministerstva dopravy i Úřadu vlády doporučil, aby i oni začali tlačit na Evropskou komisi  a co nejrychleji tak vznikl i nějaký celoevropský systém sdílení dat. 

 „Podobný systém funguje i na Slovensku a Slováci si jej nemohou vynachválit. Za prvních šest měsíců používání systému zde klesl počet stočených aut pocházejících z Nizozemí ze 42,6 % na 11,26 %. Přitom se dokonce zvedl počet dovezených aut, kdy očekávané bylo spíše snížení a dovoz ze zemí, kde ještě není vše kontrolované,“ doplňuje Zdechovský, který na semináři prezentoval i myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat také údaje o nehodách a výměnách důležitých dílů. „Pokud už automobil bude mít k technickému průkazu navíc ještě tuto speciální certifikaci, nevidím důvod, proč do ní nezapisovat i třeba údaje o nehodách, protože i zde dochází k podvodům s historií jen proto, aby se auto mohlo podvodně prodat dráž,“ říká Zdechovský a upozorňuje, že v těchto případech se zvyšují i různá bezpečnostní rizika.

„Už máme k tématice připravenou novelu, nejprve ale chceme pro prosazení zkusit oficiální cestu a vše proto probereme při jednáních podvýboru pro dopravu a následně u ministerstva dopravy. Už máme totiž zkušenost, že přes legislativní kolečko budeme moci návrh spíše prosadit,“ sděluje Polanský a dodává, že pokud se vše nepodaří vyjednat do roka, novelu předloží vládě napřímo.
V systému car-pass jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 euro podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou a není nutné jezdit ani na speciální prohlídky jen kvůli odečtu.


kategorie Tiskové zprávy