"Česká legislativa se silniční vegetací přitom přímo počítá, kácet se má pouze v případech kdy ohrožuje bezpečnost provozu. Kdyby se ale stromy u cest kácely jenom na základě dendrologických posudků, logicky by za ně měly být vysázeny nové. Zdravý za nemocný. Jenže to se tak neděje. Za péči o zeleň nechtějí kraje platit, už odborné posudky jsou podle nich zbytečné a drahé. Přitom za stromy, které se u cest kácí, by jiní byli šťastní," nastínil postup Petr Hladík, místopředseda KDU-ČSL pro životní prostředí.
Nijak neznevažujeme riziko, které strom jako pevná překážka při případném nárazu představuje. Nicméně vždy je tam primárně faktor řidiče a jeho odpovědnosti. Dopravní experti umí vyhodnotit nebezpečné úseky, především pak zatáčky a zde být stromy nemají. Pokácet stromy je lehké a levné řešení, v době extrémního sucha a nedostatku vody v krajině bychom se k němu neměli uchylovat.
Kromě toho jsou stromořadí u cesty historickým dědictvím a vytváří typický ráz české krajiny. Po staletí byla povinnost vysazovat stromy u cesty právně zakotvená, nicméně dříve ji měla vrchnost nebo obce, které se o vegetaci musely zároveň i dále starat. Dnes ji má vlastník silnice, tedy nejčastěji Správa a údržba silnic. Možná právě změnou správce silniční vegetace by se jí dostalo více pozornosti. Obce a občané se už teď vyjadřují k případnému kácení a na zeleni ve svém okolí mají reálný zájem.
I u silnice najdeme místa, kde stromy nepředstavují nutně nebezpečí. Růst mohou za příkopy, kolem rovných cest nebo ve vnitřních poloměrech zatáček. "Myslím, že příroda nám v mnohém ustoupila už dost a pokud existuje řešení, kdy ji dokážeme zachovat a zároveň neohrožovat řidiče, měli bychom ho upřednostnit. Pojďme otočit trend který je teď na krajích mnoho let - začneme více sázet než kácet stromy kolem silnic. Děti a vnuci nám za to poděkují," uzavřel Petr Hladík.
Více ZDE