Pokud spadne pod stůl novela zákona o pedagogických pracovnících, kterou nyní blokuje ve sněmovně vládní koalice, chce se k ní Marek Výborný vrátit v následujícím volebním období. “Není to jen o garanci platů učitelů, je to také o využívání odborníků z praxe. Nemyslím si, že by to byla degradace učitelského povolání,” říká současný poslanec za KDU-ČSL, který v podzimních volbách kandiduje do sněmovny za koalici SPOLU.
Co považujete za nejsilnější a co naopak za nejslabší stránku českého školství?
České školství disponuje množstvím velmi kvalitních, motivovaných učitelů, kteří svoji profesi berou víc než jako zaměstnání. Ze zkušenosti bývalého učitele a ředitele gymnázia vím, že to není v Čechách úplně vzácný druh. Na druhou stranu nesmíme usnout na vavřínech, nebo ve 20. století. Klíčovým aktérem ve vzdělávání je učitel a také ředitel školy, a tady možná žijeme trochu z podstaty. Přilákat k tomuto povolání mladé, nadšené a motivované učitele, kteří by pak dokázali nadchnout pro vzdělávání děti, to je věcí jejich přípravy. Tady je skutečně velmi slabé místo, a to jsou pedagogické fakulty, obecně fakulty vzdělávající učitele. Statistiky jsou bohužel neúprosné, pokud vím, tak z jedné vyplynulo, že děti v České republice škola nebaví. Chápu, že to nemusí být vždycky o tom, ale motivovaný žák nespadne z měsíce, musí mít motivovaného učitele.
Takže nejsilnější a zároveň nejslabší stránkou českého vzdělávacího systému je učitel?
Učitel je klíčový pro kvalitu vzdělávání, v jeho přípravě podle mého názoru kulháme. Ve školství pořád působí řada skvělých učitelů a jde o to, aby dokázali své zkušenosti předávat nastupující generaci – abychom nemluvili jen obecně, měli jsme na stole v poslanecké sněmovně novelu zákona o pedagogických pracovnících, která definovala pozici uvádějícího učitele včetně podpory pro něj. Bohužel se zdá, že z čistě politických důvodů vinou vládní koalice ANO a ČSSD ten zákon nejspíš spadne pod stůl. Je to škoda nejen proto, že měl nastavit pevně plat učitele. I z médií někdy trochu podvědomě vyplývá, že když nasypeme do školství peníze, automaticky přidáme na kvalitě. Tak to bohužel není, ale je důležité, aby učitelé skutečně měli spravedlivou odměnu.
Více zde.