Pomáhající neziskové organizace se obávají, že se mnozí lidé v nových pravidlech nedokážou orientovat a bude potřeba posílit poradenské služby. Počítáte s navýšením prostředků na jejich financování?
Já myslím, že pro většinu klientů bude systém jednodušší a přehlednější. Dneska mnozí z nich ani nevědí, na co všechno mají nárok. Pokud dokážeme sloučit čtyři nejčastěji používané dávky jen do jedné, pro spoustu z nich to může být dostupnější. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že s částí klientů, kteří dlouhodobě nepracují nebo jsou třeba v dluhové pasti, bude potřeba vést kvalitnější sociální práci. Počítáme proto s tím, že změníme přístup úřadu práce, kde pro ně budeme hledat větší personální kapacitu i to, aby na ně bylo více času. Prostor si vytvoříme díky tomu, že nám nabíhá digitalizace, která proces zjednodušuje nejenom klientům, ale i úředníkům. Počítám s tím, že část těchto lidí jsme schopni přeškolit a převést právě na podporu klientů v rámci sociální práce.
Zvýší se na tuto změnu systému dávek také náklady?
U celé revize dávek počítáme s tím, že budeme pracovat se stále stejným objemem finančních prostředků. Samozřejmě zůstává určitou neznámou, zda se chování klientů nezmění výrazně v dobrém slova smyslu, tedy že budou více motivováni. V tom případě bude systém potřebovat vyšší finanční zdroje než dnes. Na druhou stranu se to státu zase bohatě vrátí v jiných oblastech příjmu, jako budou odvody a daně. Navíc některé klienty dokážeme více ocenit díky bonusu za práci, za jejich aktivizaci. Pokud tedy začnou pozitivně reagovat, budou se snažit zapojit, být aktivní, hledat si práci. Chceme-li je směřovat na pracovní trh, může to ve střednědobém horizontu znamenat i vyšší výdaje, ale zároveň se to státnímu rozpočtu začne vracet. A u části klientů naopak víme, že jim výše podpor snížíme.
Jestliže chcete přesvědčit žadatele o dávky, aby s úředníky komunikovali elektronicky, neztěžujete tím naopak cestu k nim lidem, kteří neumí pracovat s internetem nebo mobilními aplikacemi, zejména seniorům?
Dlouhodobý cíl máme nastaven tak, aby 50 procent klientů úřadu práce s námi bylo schopno komunikovat digitálně právě přes aplikaci Jenda, přes klientskou zónu. U druhé poloviny budu počítat s tím, že s nimi budeme mít pořád přímý osobní kontakt. Týká se to lidí, kteří s námi z různých důvodů komunikovat digitálně nezvládnou. Myslím si navíc, že v dlouhodobém horizontu bude počet lidí, kteří budou schopni komunikovat digitálně, stále narůstat.
Více zde.