Debata DVTV Roadshow se tentokrát týkala dopravy a energetiky. Proč tolik dálnic v Česku ještě stále končí v polích? Proč politici za 30 let nedokázali z výstavby dopravní infrastruktury udělat opravdovou prioritu? A jak daňové poplatníky zatíží dostavba elektrárny Dukovany? Koalici SPOLU v diskuzi zastupoval předseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
Podle Ředitelství silnic a dálnic je v Česku v provozu 1305 kilometrů dálnic. Dálniční síť ale počítá se zhruba 2110 kilometry dálnic. Kdy bude v Česku dálniční síť dobudována? „Pokud vezmeme v potaz dosavadní tempo, tak možná v roce 2050 bychom se mohli dostavby dočkat,“ uvedl v úvodu předseda lidovců Marian Jurečka, který nesdílí stejný optimismus jako současný ministr dopravy Karel Havlíček. Ten dostavbu odhaduje už na rok 2033.
Proč se vládám nedaří s rychlostí výstavby dálnic a silnic v Česku něco udělat? „Za dobu, kdy jsme byli ve vládě, začalo mnoho klíčových staveb. Například i příprava rekonstrukce D1. Zásadní legislativní změny, které pomáhají zrychlovat přípravu, výkupy pozemků a podobně, se podařilo zrealizovat v tomto volebním období. Proč to nebylo dříve posoudit nemohu, nebyl jsem tím, kdo byl za ministerstvo dopravy zodpovědný. Tohle je otázka na ANO,“ uvedl Jurečka.
„Jako koalice SPOLU bychom chtěli udělat maximum pro to, abychom od uhlí mohli odcházet kolem roku 2030. A odklon od uhlí a chybějící zdroje lze nahradit zdroji obnovitelnými jako je fotovoltaika. I nadále pak musíme spoléhat na jádro,“ vysvětlil Jurečka s tím, že klíčový nadále zůstane i plyn.
Více zde.