KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Z médií Děti si mají osvojit evropské hodnoty
Zpět

Děti si mají osvojit evropské hodnoty

Přidáno 8. 2. 2019
Ilustrační foto
denikn.cz

Skupina 34 poslanců předložila návrh na změnu školského zákona, podle níž je cílem vzdělávání osvojení tradic vycházejících i z antického odkazu.
Poslanci se už podruhé snaží do školského zákona protlačit zmínku, že naše společnost stojí na židovskokřesťanských kořenech. Návrh podepsalo přes třicet poslanců ze šesti stran. Jeden z předkladatelů, Jiří Mihola ( KDU-ČSL ), si slibuje, že půjde o „protiváhu k multikulturalismu“. Čtyřiatřicet poslanců předložilo novelu školského zákona, která má do obecných cílů vzdělávání doplnit „pochopení a osvojení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejících z antického a židovsko-křesťanského duchovního odkazu“.



V důvodové zprávě to vysvětlují takto: „V dosavadním textu se v obou případech stanovuje cíl ‚poznat‘, tedy pouze získat informace o něčem. Domníváme se, že je to v pořádku se světovými kulturami, abychom si byli vědomi různorodosti světových kultur a respektovali je. Zcela jiné je to však s naší vlastní evropskou kulturou, za jejíž uchování neseme odpovědnost. Proto je důležité její hodnoty a tradice pochopit a osvojit si jako pozitivní sílu, která naši společnost spojuje a nese dál.“ Lidovec Mihola Deníku N sdělil, že navázal na práci někdejší poslankyně Niny Novákové (TOP 09), s níž je stále v kontaktu a v minulém období jí s tvorbou zákona pomáhal. Nováková se letos objevila na lidovecké kandidátce do eurovoleb. „Je to protiváha tomu multikulturnímu pojetí, poněvadž jsou tam zdůrazněny antické, židovské a křesťanské kořeny Evropy, stejně jako tradice humanismu. Myslím si, že aktuálnost je dána i tím, že se často šermuje pojmy, jakými jsou historie, kultura, kořeny a identita, zvlášť v souvislosti s migrací a dalšími soudobými jevy,“ shrnul Mihola.
„DVĚ ŽENY A JEZEVČÍK NEJSOU RODINA“
Podle Miholy má nová úprava ukázat, jaká kultura je nám vlastní a „kde jsme doma, abychom nebyli cizinci ve vlastní kultuře“. „Ať chodí do Evropy, kdo chce, a ať je tu vítaným hostem, ale mělo by být jasno, k čemu se my, když mluvíme o kultuře, hlásíme. Myslím, že mluvit o multikulturní kultuře je nesmysl. Je to taková všehochuť,“ shrnul místopředseda školského výboru. „Stejně jako když my přicházíme na indický subkontinent nebo někam do Afriky, asi oni nebudou kulturu měnit podle nás,“ uzavřel Mihola .
Přesto má podle návrhu v zákoně zůstat i dosavadní pasáž, která jako jeden z cílů vzdělávání uvádí „poznání světových kulturních hodnot a tradic a utváření respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého“. Z ČSSD je pod návrhem podepsaný Jaroslav Foldyna, který prý nechce, aby e v Česku změnilo vnímání klasické rodiny.
„Ukotvení je významná hodnota, na kterou společnost hodně rezignovala. Je potřeba to zdůraznit a zejména ve škole, která je přípravou nové společnosti. Nemám rád liberalismy, podle nichž dvě ženy a jezevčík jsou rodina. Podle mě nejsou rodina. Podle mě je rodina muž, žena a děti,“ vysvětlil Foldyna. 

SPOLEČNÉ KOŘENY EVROPY

Místopředsedkyně školského výboru Tereza Hyťhová (SPD) Deníku N sdělila, že od přijetí novely si slibuje, že lépe naplní úkol vzdělávání v Česku. „Je důležité, aby si žáci uvědomovali, že tu máme antické, židovské a křesťanské duchovní odkazy, že máme tyto kořeny, a aby si utvářeli národní a státní příslušnost a jiné podobné věci.“

„Navrhované znění klade důraz na hledání toho, co mají evropské země společného, a na větší pochopení evropské spolupráce. Ustanovení má spíše toliko deklaratorní povahu,“ vysvětlil svůj podpis Dominik Feri (TOP 09). Předseda školského výboru Václav Klaus mladší (ODS) Deníku N sdělil, že zákon podporuje, protože jej o to požádal jeho kolega Mihola a on v něm nespatřuje nic závadného.

Novelu naopak nepodporují Piráti. Podle předsedy Ivana Bartoše by mělo být vzdělávání nábožensky neutrální. „Mluvíme tu o státu, který je oddělený od církve. Mě by zajímalo, když vidím vystoupení řady poslanců, zejména z řad SPD, k jaké se oni hlásí křesťanské tradici, zejména když si vzpomenu na přikázání: miluj bližního svého,“ říká. Sami předkladatelé zákona pod vedením Miholy tvrdí, že jde o pouhou deklaraci, která nebude mít na školní výuku vliv. V tom jim dává za pravdu Tomáš Janík, vedoucí Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. „Konkrétní změnu výuky to podle mě nezapříčiní. Protože to je velmi obecná formulace, která by fakticky platila pro velkou část planety. Pokud se odvoláváme k těmto kořenům nebo antice, je to tak široké, že to nemůže způsobit žádnou změnu v tom, co učitelé ve školách každodenně dělají,“ říká Janík.
„Obecné cíle vzdělávání jsou takové směrovníky na horizontu. Fungují pro celkovou orientaci. Co se každodenně dělá ve školách, sledují konkrétní cíle, konkrétní znalosti nebo dovednosti,“ uzavírá Janík. Identickou předlohu projednávali poslanci již v minulém volebním období. Tehdy ji předkládala právě poslankyně Nina Nováková z TOP 09 jako pozměňovací návrh. Sněmovna ho ovšem nepřijala, a to zejména kvůli hlasům poslanců ČSSD, KSČM a části ANO.

kategorie Z médií