Nová rubrika poslance Antonína Tesaříka se bude zabývat železnicí a zajímavostmi, které na ních najdeme. Bude také přinášet informace o novinkách ve vlakové dopravě, modernizaci a budoucnosti. První díl se bude věnovat oblíbeným panťákům.
Železniční doprava je páteřní systém naší veřejné hromadné dopravy a zajímá mne vše, co se kolem ni děje. A začněme jednou nostalgickou vzpomínkou. A to na oblíbené "panťáky".
Letos totiž skončí provoz posledních z nich. Nejznámější jednotky 451 a 452 naposledy vyjely na pravidelné lince před pěti lety. Nyní bude ukončen provoz i posledních šesti jednotek 460 v Olomouckém kraji.
„Panťáky" byly velkým technologickým skokem. Výroba jednotek 451 začala už v roce 1964. Hlavní výhodou pantografů bylo lepší zrychlení i jednoduchá možnost změny směru jízdy bez posunování. Jednotek 460 bylo mezi lety 1974-1978 vyrobeno 43 kusů a téměř padesát let spolehlivě sloužily.
Modernizace železniční techniky je samozřejmě velmi důležitá ale pro milovníky železnice je takové loučení vždy i trochu smutné.
Autor: Antonín Tesařík