Jedním z nejzásadnějších faktorů pro dobrou vlakovou dopravu je dostatek financí. Česká republika se právě nachází uprostřed nezbytné konsolidace veřejných financí, avšak omezování výdajů nesmí zásadně dopadnout na investice do železniční dopravy. Přesně o financích bude dnes další část seriálu poslance Antonína Tesaříka.
Jak platit ekonomicky extrémně náročné projekty jako jsou například vysokorychlostní železnice, či nové spojení na pražské letiště? Na tyto otázky hledáme odpověď společně s Antonínem Tesaříkem. Pomoci mohou PPP projekty.
Jak takové projekty fungují popsiuje poslanec Tesařík: „Jedná se o novou metodu financování velkých dopravních staveb, která byla nedávno schválena, pro několik projektů, vládou. PPP projekty spočívají na spolupráci veřejného a soukromého sektoru (zkratka PPP znamená public private partnership),“ říká a pokračuje: „Soukromý investor dopravní stavbu postaví a dlouhodobě se o ni stará. Okamžikem dostavění začne stát stavbu splácet. Jedná se tedy o jistou formu leasingu.“
Dobré zkušenosti ze spolupráce soukromého a veřejného sektoru mají i ze zahraničí. Za posledních 30 let bylo v Evropě takto postaveno již 60 železničních projektů. Výhodou je možnost rychle užívat a v odloženém čase splácet z výnosů z provozování a doplňkových služeb. „Velmi tento doplňkový způsob financování dopravních staveb podporuji. Každý z nás, kdo má zkušenost ze socialismu ví, že soukromý investor je vždy lepší a efektivnější stavitel, než stát. Doufejme, že i díky PPP projektů se povede železniční stavby rozhýbat,“ ukončuje Tesařík.