Automobilový průmysl se snaží hledat alternativní pohony. Elektromobily, hybridy, vodikové palivo. To všechno inspiruje také železničáře. Jaké aktuální možnosti připadají v úvahu? Ptáme se Antonína Tesaříka, poslance KDU-ČSL.
Nejběžnějším a již velmi rozšířeným "čistým" pohonem je trolejové vedení zajišťující pohánění vlaků elektřinou. „Z celkového počtu 9 500 kilometrů železničních tratí je trolejové vedení zhruba na jedné třetině. A schválena byla elektrifikace dalších 700 kilometrů,“ prozradil Tesařík a pokračuje : „Dalším typem vlaků, které budou zařazeny do provozu, jsou vlaky s akumulátorovými bateriemi. Ty budou sloužit v dosud neelektrifikovaných úsecích tratě. Dobíjet by se měly při průjezdu již elektrifikovanými úseky."
Jedním z pohonů, které nevyužívají elektrizaci, je vodík. Jaké výhody mají vlaky poháněné na vodík? „Mohou být nasazeny tam, kde nebude vedeno trolejové vedení a mají relativně dlouhý dojezd. Jejich nevýhodou je vysoká náročnost zacházení s vodíkovými palivy, vysoká energetická náročnost výroby vodíku a dosud nízká účinnost vodíkového pohonu. Vodíkové vlaky mohou mít potenciál ve vysoké míře nahradit vlaky na fosilní paliva. Německé Deutsche Bahn používají vlaky s vodíkovým pohonem již od roku 2018 a další státy se přidávají. České dráhy by mohly začít vlaky poháněné vodíkem provozovat od roku 2027," popisuje poslanec Tesařík.
Jak bude budoucnost železnice vypadat, budeme sledovat i nadále.