KDU.breadcrumbs.homeAktuality Různé TZ: Škola je citlivý organismus, který prosperuje jen v atmosféře spolupráce a vzájemného respektu
Zpět

TZ: Škola je citlivý organismus, který prosperuje jen v atmosféře spolupráce a vzájemného respektu

Přidáno 12. 9. 2024
Ilustrační foto
Tiskové zprávy

Role rodiny ve vzdělávacím a výchovném procesu na našich školách je název prvního ze série kulatých stolů, který se dnes uskutečnil na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

„Debaty mají změnit často zažitou představu, že škola je množina žáků a učitelů, psychologů, asistentů a kuchařek a uklízeček. Pak ještě zřizovatel, nejčastěji obec, který má odpovědnost za školní budovu, ostatní tam nepatří,“ říká členka školského výboru Nina Nováková a pokračuje: „Na úspěšném všestranném rozvoji každého dítěte se významně podílí rodina, škola, volnočasové aktivity, vrstevníci i celá komunita. Nelze ignorovat fakt, že stejně jedinečné, jako jsou osobnosti dětí, jsou i rodiny, které tvoří pestrou mozaiku kulturních zvyklostí, hodnot, které jsou pro ně důležité, ekonomických možností, životního stylu i postoje ke vzdělání. Od toho se samozřejmě odvíjí také forma a úroveň podpory žáků.“

Účastníci první debaty se shodli na tom, že při hledání definitivní podoby nových rámcových vzdělávacích programů i v diskusi o připravované novele školského zákona se musí počítat s rodinami, ze kterých žáci do školy přicházejí a kam se vracejí.

„Na prvním kulatém stole jsme chtěli zmapovat prostor, který může být zdrojem nedorozumění a konfliktů i najít momenty, kde je naděje na dobrou spolupráci,“ popisuje pořadatelka Nina Nováková. “Samozřejmě jsme se dostali i na citlivá témata, jako je nedostatečně promyšlená koncepce rodinné výchovy nebo pocit bezmoci rodičů, jejichž dítě je šikanováno spolužákem nebo učitelem. Učitelé by zase uvítali jasněji zachycené hranice povinností a odpovědnosti zákonných zástupců a pedagogů.“
 
„Zdravá společnost by měla poskytovat rodinám maximální autonomii, podporovat soběstačnost a ponechat maximum kompetencí," uvedl předseda odborové organizace LIBERI na ochranu sociálních práv dětí a rodičů RNDr. Rusý. 
 
„Úkolem všech škol je umožnit dětem, aby se potkaly s tím, že žijeme v různorodé společnosti a naším společným úkolem je budovat ji odolnou a soudržnou. Škola a rodina mají být v tomto úkolu partneři nikoli soupeři,“ řekla Ing. Dana Pražáková, PhDr.
 
„Spolupráce rodiny a školy by měla být více systematicky podporována, například podporou rodičů ve školských radách, důrazem na komunikaci s rodiči ve vzdělávání budoucích učitelů, šířením příkladů dobré praxe škol v této oblasti,“ doplnil Zástupce Fóra rodičů Petr Chaluš.
 
Škola je citlivý organismus, chcete-li ekosystém, který dobře prosperuje jen v atmosféře spolupráce a vzájemného respektu. Diskuse možná nebudou snadné, zcela určitě jsou však potřebné, uzavírá poslankyně Nina Nováková.