„Debaty mají změnit často zažitou představu, že škola je množina žáků a učitelů, psychologů, asistentů a kuchařek a uklízeček. Pak ještě zřizovatel, nejčastěji obec, který má odpovědnost za školní budovu, ostatní tam nepatří,“ říká členka školského výboru Nina Nováková a pokračuje: „Na úspěšném všestranném rozvoji každého dítěte se významně podílí rodina, škola, volnočasové aktivity, vrstevníci i celá komunita. Nelze ignorovat fakt, že stejně jedinečné, jako jsou osobnosti dětí, jsou i rodiny, které tvoří pestrou mozaiku kulturních zvyklostí, hodnot, které jsou pro ně důležité, ekonomických možností, životního stylu i postoje ke vzdělání. Od toho se samozřejmě odvíjí také forma a úroveň podpory žáků.“
Účastníci první debaty se shodli na tom, že při hledání definitivní podoby nových rámcových vzdělávacích programů i v diskusi o připravované novele školského zákona se musí počítat s rodinami, ze kterých žáci do školy přicházejí a kam se vracejí.
„Na prvním kulatém stole jsme chtěli zmapovat prostor, který může být zdrojem nedorozumění a konfliktů i najít momenty, kde je naděje na dobrou spolupráci,“ popisuje pořadatelka Nina Nováková. “Samozřejmě jsme se dostali i na citlivá témata, jako je nedostatečně promyšlená koncepce rodinné výchovy nebo pocit bezmoci rodičů, jejichž dítě je šikanováno spolužákem nebo učitelem. Učitelé by zase uvítali jasněji zachycené hranice povinností a odpovědnosti zákonných zástupců a pedagogů.“
„Zdravá společnost by měla poskytovat rodinám maximální autonomii, podporovat soběstačnost a ponechat maximum kompetencí," uvedl předseda odborové organizace LIBERI na ochranu sociálních práv dětí a rodičů RNDr. Rusý.
„Úkolem všech škol je umožnit dětem, aby se potkaly s tím, že žijeme v různorodé společnosti a naším společným úkolem je budovat ji odolnou a soudržnou. Škola a rodina mají být v tomto úkolu partneři nikoli soupeři,“ řekla Ing. Dana Pražáková, PhDr.
„Spolupráce rodiny a školy by měla být více systematicky podporována, například podporou rodičů ve školských radách, důrazem na komunikaci s rodiči ve vzdělávání budoucích učitelů, šířením příkladů dobré praxe škol v této oblasti,“ doplnil Zástupce Fóra rodičů Petr Chaluš.
„Škola je citlivý organismus, chcete-li ekosystém, který dobře prosperuje jen v atmosféře spolupráce a vzájemného respektu. Diskuse možná nebudou snadné, zcela určitě jsou však potřebné, uzavírá poslankyně Nina Nováková.