KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Různé Petr Hladík (KDU-ČSL): Stavební zákon – tlak developerů, arogance moci a flusnutí do tváře obcím
Zpět

Petr Hladík (KDU-ČSL): Stavební zákon – tlak developerů, arogance moci a flusnutí do tváře obcím

Přidáno 8. 4. 2021
Ilustrační foto
Aktuálně.cz

Kolem stavebního zákona už se toho namluvilo mnoho. Ne, že by nebylo potřeba jej změnit. Stavební řízení je v Česku zdlouhavé a stavebník často narazí na překážky, které nečekal. Záměr novelizovat stavební zákon představila vláda již před třemi roky. Od té doby se uskutečnila celá řada politických a odborných jednání.
Na návrh, se kterým vláda přišla a který do značné míry sepsala Hospodářská komora, se snesla vlna kritiky. Především proto, že zcela nepokrytě šel na ruku developerům a velkým stavebním investorům a absolutně ignoroval roli samospráv v územním plánování a rozvoji obcí a měst.

Problematiku stavebního zákona můžeme rozdělit na dvě oblasti. Tou první je územní plánování a tou druhou je stavební řád. Ta pozitivnější část, do které výrazně vstoupila svými připomínkami velká města, je část týkající se územního plánování. V tomto ohledu je důležité, že si zákonodárci uvědomili, že v České republice funguje princip subsidiarity a ponechali právo územního plánování v samostatné působnosti. V Evropské chartě místní samosprávy z roku 1998 se píše, že „odpovědnost za věci veřejné obvykle ponesou především ty orgány, které jsou občanům nejblíže,“ to si však často poslanci neuvědomují, zvláště pak ti, kteří ani neprošli komunální politikou. Neumím si představit situaci, kdy do územního plánu obce nakreslí nadřízený úřad průmyslovou zónu na pole s argumentem, že v lokalitě je málo pracovních míst. Co jiného, než rozvoj obce mají zajistit právě lidmi přímo volení zastupitelé v komunálních volbách. Komunální politici a úředníci na obecních a městských úřadech nebo magistrátech jsou hromosvodem většiny problémů, které lidi trápí. Je proto důležité v tomto ohledu ctít Ústavu a uvažovat o změnách v rámci systému, ve kterém žijeme. Rozvoj obcí snad tedy zůstane na samosprávě a velká města dostanou nástroj ve formě stavebních předpisů. Vyhráno však ještě není, v aktuálně projednávané verzi například vypadla možnost pořizovat tzv. zrychlené změny, které se za poslední roky ukázaly jako jediný funkční nástroj, protože pořídit nový územní plán je enormně složitá a zdlouhavá věc.

Více zde.