KDU.breadcrumbs.homeAktuality Lidovecká média Nový hlas Rozhovory NH: Rozhovory - Úspěšný lidovecký hejtman
Zpět

NH: Rozhovory - Úspěšný lidovecký hejtman

Přidáno 20. 9. 2024
Ilustrační foto
Když si projdete krizovými situacemi, ukážou se charaktery
Rozhovor s lidoveckým hejtmanem Janem Grolichem o zátěžových situacích na jižní Moravě, o tom, že politika je víc než marketing a o vítězné lidovecké mentalitě.
 
Začínal jste jako starosta na malé vesnici u Brna a po deseti letech jste vyhrál volby a stal jste se hejtmanem. Letos jdete do voleb znovu. Co je jinak?
Před čtyřmi roky jsem nevěděl, do čeho jdu. Zažili jsme si věci, které nemohl čekat vůbec nikdo. Byly to nejtěžší roky od vzniku krajů. Nastoupili jsme a začala další vlna pandemie. A když jsme z toho byli konečně venku, udeřilo tornádo. Za půl roku začala válka na Ukrajině a začali přicházet první uprchlíci.
 
S tornádem si minulé volební budou spojovat asi všichni. 
Byly to nejintenzivnější dva měsíce za celé čtyři roky. Obrovská tragédie, smutek, pláč, únava, vyčerpání…  Ale taky obrovská hrdost. Na hasiče, záchranáře, policisty, vojáky, dobrovolníky a všechny lidi, kteří pomáhali. Nikdy jsem nezažil takový pocit sounáležitosti. Všechny ty krize nás změnily. A změnily i mě. 
 
Jak to myslíte?
Na jedné straně se ukázalo, co s námi dokáže udělat strach. Ale i to, že máme být na co hrdí. Naše společnost není tak rozdělená, jak se může někdy zdát. Protože když jde opravdu do tuhého, tak se dokážeme semknout a pomoci těm, kteří pomoc potřebují. Možná i díky tomu se na věci dívám jinak.
 
Co považujete za svůj největší úspěch?
Těch věcí je celá řada. Začali jsme dávat rekordní peníze do silnic. Koupili jsme moderní vlaky Moravia. Otevíráme nové přírodovědné gymnázium a nová lycea. Podpořili jsme kolem 600 projektů na zadržování vody v krajině. Podporovali jsme domácí péči, hospice… Jsme krok od férového financování krajů – to může přinést až 2,8 miliardy ročně navíc. Je toho hodně. Všechno tohle by byly v jiném období obrovské úspěchy, ale vedle těch krizí to působí hrozně obyčejně.
 
Proč vlastně nekandiduje KDU-ČSL sama, ale v rámci SPOLU? Vždyť na jižní Moravě bychom měli vyhrát i sami.
Tohle občas slyším od různých lidí hlavně zevnitř strany. Vlastně za to děkuju, protože z toho cítím obrovskou důvěru v to, že to tady děláme správně. Je pravda, že i samostatně bychom mířili na úspěch a dostali bychom se přes 20 %. My tady ale chceme vyhrát a porazit i ANO, které se pohybuje kolem 30 %. Jsme jediný kraj, kde je v čele SPOLU lidovecký kandidát na hejtmana. A teď v kampani místo toho, abychom se vzájemně přetahovali o voliče (protože ten překryv mezi námi, ODS a TOP 09 je velký) se můžeme soustředit na to, abychom přesvědčili i ostatní. A pak to má ještě jeden rozměr. Když si projdete těmi krizovými situacemi, tak se prostě ukážou charaktery. Ukáže se, kdo je kdo. Nám ta spolupráce fungovala a chceme v ní pokračovat. A když v ní chceme pokračovat, přijde mi fér s tím jít před voliče.
 
Nedávno jste zveřejnili vizuální podobu kampaně. Na první pohled upoutá fosforově zelená barva, vaše hlava a heslo “AKCE hejtman Grolich”. Vypadá to jako slevová akce, je to záměr?
Je. Máme to postavené na datech z průzkumů. Nic není náhoda. Z dat nám vyšlo, že můj potenciál je o něco větší než potenciál koalice SPOLU. Před čtyřmi lety jsme my lidovci použili zářivě žlutou. Chtěli jsme na to nějak navázat, ale zároveň jdeme v koalici, takže čistě lidoveckou žlutou použít nemůžeme. Volba padla na tuhle zelenou. Její obrovská výhoda je, že to prostě nepřehlédnete. Aby vás lidi mohli volit, musí si vás nejdřív všimnout. Chceme upoutat pozornost a říct lidem, že tyhle volby jsou o lidech. Že jsou o tom, kdo bude hejtman. A myslím, že to funguje.
 
A je tím důvodem také to, že se chcete odlišit od celostátního SPOLU nebo od jednotlivých stran?
Na všech vizuálech je SPOLU poměrně výrazně uvedeno a každý ví, že jsem lidovecký hejtman. Cílem kampaně je lidem doručit hlavní zprávu a tou je, že volí hejtmana a že jsem za ty čtyři roky nedělal tu práci úplně blbě. Z dat nám vychází, že to funguje. Navíc nám vyšlo, že hejtmana Grolicha by volilo i 23 % voličů ANO. A z toho mám velký respekt.
 
Čím si to vysvětlujete? Ve většině průzkumů se říká, že ta hráz mezi koalicí a opozicí je nepropustná.
Lidi volí ANO hlavně ze dvou důvodů. Mají rádi Babiše, nebo je to protest proti vládě a tradičním stranám. Část z nich si uvědomuje, že Babiš na hejtmana nekandiduje. A nejsou zároveň naštvaní na to, jak to tady vedeme, a zvažují, že nám dají hlas. Tyhle průzkumy mají zjevně i v ANO, protože kampaň vedou poměrně ostře. Co jim taky zbývá?

Hodně lidí vás dává za příklad dobrého marketingu. Výborně fungujete na sociálních sítích, máte vlastní úspěšný podcast, točíte videa… 
… no a podle mě se marketing strašně přeceňuje. V poslední době se jakýkoli úspěch nebo neúspěch schovává za marketing. Když se něco nedaří a nějaká politická strana je neúspěšná, tak se říká, že má špatný marketing. I teď v krajských volbách. My si sice dáváme na kampani záležet, ale kdybych se po čtyřech letech ve vedení kraje spoléhal na to, že si lidi získám za čtyři měsíce tím, že vylepím někde plakáty a billboardy a udělám kampaň, tak jsem blázen. Buď jsem svou práci dělal dobře, anebo blbě. Lidi nejsou hloupí a jen tak je neoblafnete, když za tím není práce. 
 
Na konci června jste zveřejnil video, v kterém vyzýváte lidi, aby vám přispěli na kampaň. Nebojíte se, že vám to vyčtou?
Tohle je věc, kterou jsem chtěl udělat a vyzkoušet. My samozřejmě jako kandidáti a strany dáváme na kampaň naše peníze. Dohromady jsme dali asi pět a půl milionu a kolem toho tu kampaň stavíme. Ale můžeme jít klidně ještě dál. Jeden billboard stojí kolem 10 tisíc. Jedna nálepka na tramvaj asi pět. Nebo roznos novin po celém kraji asi 800 tisíc. Takže když se peníze vyberou, může naše kampaň být větší a víc viditelná. V zahraničí je to poměrně běžná věc. Byl jsem překvapený, kolik peněz se přes online formulář vybralo. Už teď, začátkem srpna, je to hodně přes půl milionu. Část jsou dary, které by možná přišly i tak, ale to zjednodušení, že se to celé dá udělat online včetně smlouvy je super. Ale přišlo i poměrně hodně malých částek kolem tisícovky nebo pětistovky. A toho si opravdu vážím a je to pro mě závazek v té práci pokračovat. 
 
Jak se díváte na současnou situaci KDU-ČSL na celostátní úrovni? Co je potřeba udělat, aby se preference posunuly nad pět procent?
Tohle je hrozně těžká otázka. My tady na jižní Moravě máme hlavu nastavenou na úplně jiná čísla. Míříme na 30 % a víc. Já bych nerad někomu dával hraběcí rady, jak má dělat politiku v krajích, kde se nám tolik nedaří. Ale je jasné, že pokud chceme udělat změnu, tak to není o tom, že se vymění jeden člověk.
 
Plánujete kandidovat na podzim na předsedu?
Nechci z Vaší otázky utíkat a řeknu, jak to je. Teď je pár týdnů do krajských voleb. Chci tady vyhrát a chci obhájit hejtmana. Nic jiného neřeším. Nekandiduju na hejtmana proto, abych měl lepší šanci do vedení strany. To vůbec. Chápu ale, že když bude úspěch výrazný, tak se na mě rozsvítí světlo a já se s tím budu muset nějak poprat. Na druhou stranu, když se nám to tady nepovede, nebudu hned 22. září nikoho zajímat. 
Za rozhovor děkuje Pavel Mareš
 
 
Jak začít vyhrávat volby
podle Jana Grolicha
 
1. Dělejte dobré věci – nesnažte se vyhrát volby. Fakt. Nebojte se dělat to, co si myslíte, že je správné, a necukejte na poslední chvíli. Moje zkušenost je, že lidi odvahu nakonec ocení. A když to nevyjde, aspoň uděláte, co je třeba.
2. Nikdy nevyhraje ten, kdo chce být jen menší zlo. Vyhrává ten, kdo je první volba.
3. Marketing se přeceňuje. Po každých prohraných volbách všichni přijdou s tím, že se musí zlepšit marketing. Přeloženo do češtiny: „hlavně, ať se nemusí změnit obsah a lidi“. Marketing je důležitý. Ale to hlavní je produkt. Znáte to. Chodíte pro nejlepší špekáček k řezníkovi do ochodu, který exkluzivně zrovna nevypadá. Když se vám doma něco pokazí, voláte nejlepšího řemeslníka v okolí, který nemá ani web a je vždycky nepřijemný. Práci ale udělá a věci opraví. Až když se zklamete nebo se věci podělají, začnete vybírat podle reklamy. Dost možná se pak spálíte. Ale tak to prostě chodí.
4. Lidé nejsou hloupí a poznají, když se přetvařujete. Buďte takoví, jací jste, a na nic si nehrejte. Buď to lidi vezmou, nebo ne. Volby vyhrávají autentičtí lídři.
5. Berte vážně lidi. Neberte vážně sami sebe.
P. S.: Tak a teď si to uložím, abyste se mi v září mohli smát, když se ukáže, že to sám neumím...