Europoslanci na plenárním zasedání 4. dubna 2019 schválili silniční balíček známý jako mobility package, který popisuje jasná pravidla týkající se odměn řidičů a doby odpočinku, udává třídenní limit pro kabotáž a zajistí méně silniční kontrol a zvýší jejich kvalitu. Plénum podpořilo návrhy, které zlepší podmínky také českým řidičům kamionů.
Byť šlo o politicky velmi citlivé návrhy a vyjednávání byla složitá, dnes silniční balíček mobility package na plénu Evropského parlamentu prošel ve prospěch českých řidičů a dopravních firem.
„Plénum Parlamentu v červenci 2018 balíček legislativních norem vrátilo k přepracování do dopravního výboru. Tam se nicméně kompromisní znění vyvažující zájmy starých a nových zemí EU nalézt nepodařilo. Mám proto velkou radost, že dnešním hlasováním jsme zajistili znění reformy, která je pozitivní pro české dopravní firmy. Jasná evropská pravidla zamezí různým národním i ochránářským pravidlům a rozpadu vnitřního trhu silniční dopravy,“ komentuje dnešní hlasování Pavel Svoboda (KDU-ČSL/ELS), který působí v dopravním výboru.
Odhlasovaný balíček mobility v případě vysílání řidičů vyjímá bilaterální přepravu a určitý počet cross-trade operací. V případě doby řízení a doby odpočinkuse zachová současná právní úprava, což znamená dvoutýdenní referenční doby pro trávení dlouhých víkendových odpočinku řidičů (45 + hodin) a zákaz přespávání v kabinách pro čerpání těchto dlouhých víkendových odpočinků. Navíc se navrhuje rychlejší zavedení nové generace tachografů za účelem dalšího zefektivnění kontrol.
V případě přístupu na trh budou povoleny 3 dny kabotáže, poté 60 hodin, během kterých řidič nebude moci provádět kabotáž ve stejném státě (ale může jezdit v některém ze sousedních států). Cílem je zabránit systematické kabotáži v jednom státě. Dále návrh obsahuje ustanovení o povinném návratu vozidla do země registrace jednou za 4 týdny s cílem postihnout tzv. letter box společnosti, které ve skutečnosti nemají žádné ekonomické vazby na stát registrace.