KDU.breadcrumbs.homeAktuality Archiv 2018 Slovensko chce rychle vymýtit podvody se stáčením kilometrů
Zpět

Slovensko chce rychle vymýtit podvody se stáčením kilometrů

Přidáno 28. 5. 2018
Ilustrační foto
tisková zpráva

Minulý týden Slovensko oficiálně spustilo systém s názvem ODO-pass, který má pomoci vymýtit podvody se stáčením odometrů u automobilů. Už testovací provoz ukázal vysokou úspěšnost projektu, protože poměr stočených vozidel klesl za pouhé čtyři měsíce z 34 % na 10,6 %. Tedy o více než 26 procentních bodů. Inspirací pro řešení byl belgický systém Car-Pass, díky němuž v zemi podvody s historií vozidla už prakticky neznají.


„U obou systémů jde o to, že konkrétní auto získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné,“ vysvětluje europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se bojem proti podvodům se stáčením kilometrů dlouhodobě zabývá.
„Průkazka stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly. Administrativa navíc je tak minimální,“ doplňuje Zdechovský podrobnosti tohoto levného, avšak velmi efektivního řešení. Jakékoliv jiné varianty totiž v praxi selhávají, což prokazuje například Německo, kde se podvody objevují u zhruba 30 % automobilů i přes to, že tam za stočení odometru už od roku 2005 hrozí vysoké pokuty a odnětí svobody na jeden rok.

V Bruselu připravují celoevropské řešení
Zdechovský dále upozorňuje na úskalí národních řešení. „Největší podíl stočených aut se objevuje u automobilů z dovozu, protože při přepisu ze zahraničí jde s historií manipulovat nejsnadněji. Zde jsou pak jakákoliv národní řešení krátká a je nutná společná celoevropská databáze. Už na tom v Bruselu pracujeme,“ říká Zdechovský a připomíná tak nedávnou zprávu z vlastní iniciativy přijatou Výborem pro dopravu (TRAN), v níž europoslanci celoevropské řešení požadují.
„O návrhu se bude hlasovat příští týden na plénu ve Štrasburku. Má širokou podporu napříč frakcemi a lze tak očekávat přijetí. Požadujeme v něm nejen řešení ve stylu zmíněného belgického Car-Passu, ale i využití speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočené,“ sděluje Zdechovský. I toto řešení nebude mít vliv na cenu vozidla, sami výrobci totiž vypočítali náklady na maximálně jedno euro.

V Česku se o problematiku začali zajímat Piráti
„V tuto chvíli mohu konstatovat, že nás Slovensko v boji se šmejdy stáčejícími kilometry jednoznačně předběhlo a osobně to považuji za obrovskou ostudu,“ konstatuje Zdechovský. Svítá však naděje k posunu, protože se tématu ujal poslanec Ondřej Polanský (Piráti), který k tématu uspořádal v Poslanecké sněmovně kulatý stůl.
Polanský dále plánuje uspořádat se Zdechovským na půdě sněmovny seminář, na kterém by vystoupil také Michel Peelman, výkonný ředitel Car-Pass Belgium, a představil celý systém, princip jeho fungování a odpověděl i na otázky týkající se věrohodnosti vkládaných dat a odpovědnosti za ně.
 

kategorie Tiskové zprávy