KDU.breadcrumbs.homeAktuality Archiv 2017 Marian Jurečka: Dvojí kvalita potravin je problém. Musíme o tom ale přesvědčit Evropskou komisi
Zpět

Marian Jurečka: Dvojí kvalita potravin je problém. Musíme o tom ale přesvědčit Evropskou komisi

Přidáno 2. 3. 2017 tiskové oddělení
Ilustrační foto
2. 3. 2017 Český rohlas
Řada nadnárodních výrobců potravin a obchodních řetězců prodává zboží pod stejným názvem, ale s jiným složením. Kvalita potravin prodávaných ve střední Evropě je přitom nižší než v Německu nebo v Rakousku. Dnes se kvůli tomu ve Varšavě sejdou i předsedové vlád zemí Visegrádské čtyřky – společně mají vyzvat Evropskou komisi, aby problém začala legislativně řešit.

„Usiluji o to, aby výrobek, pokud má stejné logo a obal, měl i stejné složení. Nebo aby výrobce musel jasně uvést, že je výrobek určen pro trh té dané země,“ říká ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL. 
Problém s dvojí kvalitou potravin podle něho vnímají i státy mimo visegrádskou skupinu: „Máme spojence v dalších zemích východního bloku, například v Bulharsku a Estonsku, a určitou podporu nám vyjádřil i rakouský ministr.“ 

Marian Jurečka, ministr zemědělství: „Spotřebitelé se daleko více zajímají o kvalitu, složení i místo výroby – jestli je výrobek z České republiky, nebo jel přes půl světa s velkou uhlíkovou stopou. Tlak ale zatím není tak velký, aby změnil chování výrobců a řetězců. Zákazník si musí umět o kvalitu říct.“

Stejné složení v celé EU 

V květnu by také měly být výsledky z velkého testu výrobků – kromě potravin i třeba pracích prášků – z Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska a České republiky. „Věřím, že díky těmto datům dokážeme Evropskou komisi přesvědčit, že jde o vážný problém. Spotřebitel má právo na to, aby měl plné informace a nebyl uváděn v omyl.“ 

Podle názoru eurokomisařů a představitelů Evropského parlamentu, které Jurečka oslovil, je ale vše v pořádku. „Dostal jsem víceméně oficiální stanovisko, že když je na obalu 2,4 milimetrovým písmem uvedeno složení, tak spotřebitel není klamán. Já si myslím opak, protože ne každý si pamatuje složení výrobku v Německu a v České republice. Pokud je stejný obalem, tvarem a logotypem, mělo by být stejné i složení na celém unijním trhu.“  

Celý rozhovor si můžete poslechnout ZDE.
 

kategorie Z médií