Tisková zpráva, 3. 10. 2017
Zajištění soběstačnosti v těch potravinách, které si na našem území dokážeme kvalitně vyprodukovat sami. V loňském roce se do České republiky dovezlo zboží za více než 32 miliard korun především z Německa, Polska, Slovenska a Holandska. Pokud bychom tuto hodnotu udrželi v české ekonomice, jenom na odvodech by ve státní pokladně přibylo téměř sedm miliard korun. A zároveň by to znamenalo vznik několika tisíc nových pracovních míst na venkově.
„Potravinová soběstačnost a dvojí kvalita potravin, to jsou témata, kterým se KDU-ČSL věnuje dlouhodobě. Máme k nim blízko, dlouhodobě jsme se jimi zabývali a jsem rád, že jsme toto neopustili a že se mu ministr zemědělství věnoval i v dalších letech – a máme konkrétní výsledky,“ řekl Pavel Bělobrádek, předseda KDU-ČSL.
Pro KDU-ČSL je důležité pokračovat v práci a úsilí uplynulých čtyř let, tedy maximalizovat soběstačnost našeho zemědělství a potravinářství, minimalizovat dovoz těch komodit, které si můžeme na českém území sami vyrobit či vypěstovat.
„Základní prioritou programu KDU-ČSL je maximálně využít přírodní bohatství naší země a snažíme se to uplatňovat i v potravinách. Co nemusíme dovážet, nedovážejme, buďme soběstační. Počet podnikatelů v potravinářství a zemědělství v posledních letech roste. Snažíme se zároveň rozvíjet i malé zpracovatele, například malomlékárny. Roste počet malých i středních zpracovatelů masa. Chceme, aby český spotřebitel měl čerstvé, kvalitní potraviny a chceme, aby stát šel příkladem. Tam, kde je zřizovatelem, to znamená školky, školy, nemocnice, zařízení pro seniory, tak tam aby využíval lokálních potravin,“ řekl Marian Jurečka, ministr zemědělství a první místopředseda strany.
Marian Jurečka také nyní odeslal dopis předsedovi Evropské komise Jean-Claude Junckerovi a příslušný členům komise, kteří mají téma kvality potravin na starosti.
„V dopise jsem vyjádřil díky, že si předseda Juncker vzal toto téma jako téma, které je na evropské úrovni třeba řešit a žádám ho, aby do novely legislativy ochrany spotřebitele byla vložena věta ve smyslu, je-li stejný výrobce, výrobek se tváří marketingově stejně a spotřebitel má důvod si myslet, že je produkt totožný, aby ten produkt měl stejnou kvalitu a stejné složení. Nyní je právě vhodná doba, kdy se toto dá do legislativy vtělit,“ doplnil Marian Jurečka.
Proexportní potenciál je nutné plně využít u těch komodit, kde jsme opravdu na špičce – to znamená v produkci sladu, chmele, mléka či hovězího masa.
„Jenom samotná přeprava potravin po Evropě je velký problém, domníváme se, že tento ekologický aspekt není zanedbatelný,“ řekl Pavel Bělobrádek.
Kontakt:
Petra Hrušová
Tisková mluvčí KDU-ČSL
Tel: 731 603 853
E: hrusova@kdu.cz