Tisková zpráva, 4. 7. 2016
Po několikaměsíčním intenzivním vyjednávání se České republice podařilo získat výjimku, díky níž nepřijde o eurodotace na zhruba desítku klíčových dopravních staveb, mezi nimiž jsou např. východočeské dálnice D11 či D35. Na peníze původně Česko nemělo mít nárok, protože dlouhé roky i přes výzvy Evropské komise nezměnilo pravidla pro posuzování vlivu staveb na životní prostředí, tzv. EIA.
„Při přípravě nového zákona o EIA se zapomnělo na to, že je tu spoustu staveb, které mají platné hodnocení vlivu na životní prostředí, a tím tak i povolení ke stavbě. Jsem velmi rád, že se po několika měsících usilovné práce povedlo vyjednat výjimku a může se začít např. se stavbou dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic či D35 z Opatovic do Ostrova,“ uvedl europoslanec Zdechovský (KDU-ČSL), který se kvůli vyřešení situace osobně sešel s předsedou Evropské komise Jeanem Claudem Junckerem, premiérem Sobotkou i s ministrem dopravy Danem Ťokem. Komise udělila výjimku vzhledem k zásadnímu významu těchto staveb.
Stavět se začne příští rok
Získání výjimky potvrdil premiérovi Sobotkovi předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker. Podmínkou podle předsedy vlády je, aby byla co nejrychleji schválena připravená novela o EIA. Po prázdninách by pak mělo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět. „Součástí té dohody je, že na všechny tyto stavby budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat,“ poznamenal premiér.
Největší radost mají krajští zastupitelé. „Dopravní situace v plánovaných úsecích staveb už je natolik krizová, že by případné zdržení o tři a více let nebylo akceptovatelné,“ vyjádřil se náměstek hejtmana pardubického kraje Roman Línek.
Kontakt:
Tomáš Zdechovský
+ 420 774 888 300
tomas.zdechovsky@europarl.europa.eu