KDU.breadcrumbs.homeAktuality Archiv 2015 Vybodování nebo nehoda? Ať řidiči absolvují nápravný program, navrhuje poslanec
Zpět

Vybodování nebo nehoda? Ať řidiči absolvují nápravný program, navrhuje poslanec

Přidáno 23. 6. 2015 tiskové oddělení
Ilustrační foto
22.6.2015 denik.cz
Řidiči, kteří přišli o řidičské oprávnění po nasbírání 12 bodů nebo kvůli nehodě, by měli mít ze zákona povinnost absolvovat rehabilitační program s názvem Repado. Prosadit to chce poslanec Jaroslav Klaška (KDU-ČSL). Program pracuje s psychikou řidičů, aby už neopakovali stejné chyby. Vedlo by to ke snížení počtu nehod, řekl dnes novinářům v Brně Klaška.

Podle něj totiž nelze na řidiče působit jen odebráním řidičského průkazu, ale je potřeba myslet také na prevenci. Vládní poslanec zároveň upozornil, že Česká republika má oproti jiným státům Evropy vysoký počet nehod s tragickými následky.

Česká republika je hned za Severní Koreou druhá na světě v počtu mrtvých na počet ujetých kilometrů, uvedl Klaška. „Průzkum odhadem ukázal, že na miliardu najetých kilometrů u nás zemře skoro 16 lidí. Hůře je na tom už jen Severní Korea se 17 lidmi. Druhá nejhorší země v Evropě je Slovinsko se sedmi mrtvými na stejně dlouhém úseku," dodal poslanec.

Emotivní situace

Půl procenta řidičů podle něj tvoří lidé, kteří překračují zákon opakovaně a způsobují nehody, někdy i s vážnými následky. „Tito řidiči mají na svědomí čtvrtinu všech dopravních nehod. Působíme na ně restriktivně, že jim vezmeme oprávnění jezdit, ale po nějaké době udělají psychotesty a za volant se mohou vrátit," uvedl Klaška.

Právě proto chce do zákona zavést Repado, které se nezaměřuje na dovednosti řidiče, ale především na jeho psychiku. Pavel Řezáč z Centra dopravního výzkumu Brno soudí, že je potřeba u řidičů pracovat na zmírnění agrese či zvládání emotivních situací. Problémem je i řízení pod vlivem návykových látek Lidé podle něj například jezdí rychle, což je největší příčina nehod, ale často také inklinují k alkoholu. „Stává se, že mladí lidé nadýchají i přes dvě promile alkoholu. V takovém stavu přitom mohou způsobit nehodu s vážnými následky," zdůraznil Řezáč.

Klaška chce zavést povinnost ještě letos. Kdo by program neabsolvoval, řidičské oprávnění by zpět nedostal. „Snížil by se tím počet nehod. Obzvlášť teď, v čase začínajících dovolených, je potřeba si uvědomit, že se chce každý vrátit ze své cesty domů," dodal.

 


kategorie Z médií