KDU.breadcrumbs.homeAktuality Archiv 2014 Odvetou Rusku budou České Vánoce
Zpět

Odvetou Rusku budou České Vánoce

Přidáno 22. 9. 2014 tiskové oddělení
Ilustrační foto
19.9.2014 Lidové noviny TOMÁŠ TOMÁNEK

Výpadek příjmů, o které čeští zemědělci přijdou, protože nesmějí exportovat do Ruska, by se dal jednoduše kompenzovat, kdyby lidé více kupovali domácí produkty, říká ministr zemědělství Marian Jurečka.

* LN Hodně se hovoří o dopadech ruského embarga na dovoz potravin ze Západu. Jak se nás tohle opatření dotkne?

Rusko je pro náš zemědělský vývoz hlavním trhem mimo území Evropské unie. Objem exportu do této země dosahuje 2,4 miliardy korun. Nyní to vypadá tak, že do konce roku bude výpadek asi 200 až 300 milionů. Je třeba si uvědomit jednu důležitou věc: celý potravinářský trh v České republice se pohybuje v objemu kolem 100 miliard korun. Takže jestli hovoříme o problému v hodnotě 200 až 300 milionů primárních dopadů, tak kdyby český zákazník jenom drobně upravil svoje nákupní návyky, přidal trochu více regionálního patriotismu, tak těch 200 až 300 milionů na našem trhu můžeme nahradit v krátké době.

* LN Češi ovšem nejsou takoví patrioti jako třeba sousedé Poláci. Jak je motivovat, aby kupovali domácí produkty?

Jsme trochu jiná mentalita než Poláci, Němci nebo Švýcaři. Na druhou stranu tady vnímám pozitivní trend, kdy lidé daleko více přemýšlí nejen nad cenou a kvalitou, ale i nad příběhem potraviny. Mnohem častěji se ptají, komu dávám vydělat tím, že u něj nakupuji. Aspoň u své generace třicátníků vnímám, že tento trend začíná sílit. Na druhou stranu přesvědčit o výhodách tohoto přístupu více lidí je stále běh na dlouhou trať.


* LN Chystáte na ministerstvu nějaká opatření pro podporu nákupu domácích zemědělských produktů?

Na příští tři měsíce chceme připravit kampaň České Vánoce s regionální potravinou. Nechceme to dělat jako samotné ministerstvo, ale rádi bychom k tomu přizvali i výrobce a obchodní řetězce. Když kampaň podpoří, tak je šance, že lidé budou daleko více kupovat regionální potraviny z České republiky.

* LN Jaký rozpočet bude kampaň mít a jak bude vypadat?

Využijeme k tomu už vysoutěženou kampaň na podporu regionálních potravin s tím, že ji koncentrujeme do předvánočního období, abychom tak v těžké situaci podpořili naše zemědělce a potravináře. Plánujeme investovat asi 50 až 60 milionů korun. Pro příští rok budeme muset připravit kampaň novou.

* LN Ministerstvo ale nemělo s podobnými akcemi v minulosti vždy dobrou zkušenost. Například kampaň Ryba domácí, kterou kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, nepřinesla i přes investované miliony větší spotřebu rybího masa z českých rybníků.

Vámi zmíněný projekt byl chybný už ve svém zadání. Pokud si někdo myslí, že nosičem celé akce může být britský autobus doubledecker, který má jezdit po České republice a podporovat vyšší spotřebu ryb, tak muselo být od počátku evidentní, že se mýlí, to nemůže dobře fungovat. Z dlouhodobého hlediska není stát ideálním organizátorem podobných kampaní. Podle mě se mají připravovat společně s výrobci a spotřebiteli. A to se nám asi v minulosti ne úplně dařilo. To chci změnit.

* LN Když se ještě vrátím k sankcím - postižené firmy požadují finanční kompenzace ušlého zisku. Jak se k tomu stavíte?

Jsme v situaci, která je bezprecedentní, nikdy tu nebyla. Ruské protisankce jsou v rozporu se Světovou obchodní organizací a s jejími regulemi. Je třeba se hlasitě ozvat v tom, že prostě nelze omezit dovoz zboží pouze na základě politického rozhodnutí, pokud jste členem této organizace. Celý evropský export do Ruské federace je v hodnotě 11 miliard eur. Evropská komise nám zhruba před třemi týdny představila mechanismy reagující na embargo, jejich objem je 200 milionů eur. Je evidentní, že mezi uvedenými částkami je velký rozdíl. Sám si myslím, že nikdo ze zemědělců a potravinářů neočekává, že dostane stoprocentní kompenzaci, ale říkal jsem na jednání rady ministrů zemědělství, že finanční objem unijní pomoci by měl být někde v rozmezí půl až jedné miliardy eur.

* LN A co udělat se zbožím, které kvůli zákazu vývozu do Ruska zůstane v Evropě?

Potřebujeme ho dostat na jiné trhy. Nepovažuji za šťastné, abychom vypěstované plodiny ponechali na polích. Navíc z pohledu zdravého selského rozumu je špatně, když někde něco vypěstujeme, pak to necháme na stromech nebo zaoráme, to vše v situaci, kdy dva tisíce kilometrů od nás jsou lidé, kteří umírají hladem. Proto jsem na zasedání rady ministrů navrhoval, abychom ty produkty věnovali na humanitární pomoc. Podobných opatření bylo ale navrženo hodně. Příští zasedání rady se jimi bude opět zabývat.

....

Celé znění rozhovoru si můžete přečíst v Lidových novinách 19. 9. 2014.
kategorie Z médií