19.9.2014 Právo Stanislav Ptáčník
Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) se včera opět sešel se zástupci největších obchodních řetězců působících v České republice. Jednal s nimi o možnostech, jak snížit plýtvání potravinami, o marketingové podpoře odbytu tuzemských potravin a o zapojení obchodníků do této podpory.
Setkání, jehož se zúčastnili představitelé všech velkých řetězců působících na tuzemském trhu, bylo věnováno i řešení některých metodických otázek.
Jurečka chce především legislativně jasně stanovit, co je potravina českého původu. Výrobci nebo obchodníci, kteří by přesto takto označovali své produkty a přitom by stanovená kritéria nesplňovali, by mohli být následně postihováni.
Základem bude podíl domácích surovin
Definice „české potraviny“ je podle ministra klíčová i pro spotřebitele, protože zatím není jasné, za jakých podmínek může obchodní řetězec výrobek označovat za český. „V současné době chybí parametry, za jakých podmínek lze zboží takto označovat, a proto nelze nikoho kontrolovat, ani případně sankcionovat,“ upozornil Jurečka. V některých prodejnách se to přitom českými vlaječkami přímo hemží.
„Chceme, aby tady byla jasná definice, že potravina českého původu musí být nějakým procentem tvořena surovinami z České republiky. Pokud je to potravina rostlinného původu, že byla vypěstována na území České republiky,“ řekl Jurečka.
Definice by zároveň pomohla vyřešit problém, který vzniká v souvislosti s novelou zákona o potravinách. Ta od ledna příštího roku mimo jiné ukládá prodejcům s ročními tržbami nad pět miliard korun povinnost zveřejňovat u vchodu pro zákazníky seznam pěti zemí, odkud odebírá potraviny, a to sestupně podle podílu prodejů na tržbách. Obchodníci ale upozorňují, že v řadě případů neumějí zjistit a odlišit, která potravina je česká a která zahraniční.
Ministerstvo zemědělství (MZe) chystá v souvislosti s očekávanými dopady protiruských i odvetných sankcí na závěr roku propagační kampaň na podporu výrobků od českých potravinářů. Vyčlení na ni 50 až 60 miliónů korun. Aby byl její dopad co největší, chce ministr do kampaně zapojit výrobce i obchodníky.
„Všichni obchodníci, kteří byli přítomni na jednání s panem ministrem, přislíbili účast při hledání marketingové podpory prodeje českých potravin před letošními Vánocemi,“ řekl Zdeněk Juračka, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Zároveň však upozornil, že času na přípravu takovéto kampaně je z pohledu velkých maloobchodních firem velice málo.
...
Plné znění článku si můžete přečíst v deníku Právo 19. 9. 2014