1. Plnění usnesení Sjezdu KDU-ČSL 1997
Usnesení č. 3
Sjezd ukládá
Celostátnímu výboru a Celostátní konferenci, aby ze schváleného dokumentu Křesťanskodemokratická politika pro 21. století s přihlédnutím k přednesených diskusním příspěvkům vycházel při zpracovávání volebních programů a dalších dokumentů KDU-ČSL
Z materiálu Křesťansko demokratická politika pro 21. Století a dalších materiálů Sjezdu 1997 se vycházelo při zpracování volebních programů pro předčasné volby do PS PČR: Průvodce politikou KDU-ČSL – Volební program 1998, Program pomoci, obnovy a naděje – odpověď KDU-ČSL na nejpalčivější problémy dneška aneb JAK NA TO, i při formulaci závěrů Programových konferencí KDU-ČSL.
Usnesení č. 5
Sjezd
1. schvaluje Teze sociální doktríny KDU-ČSL
2. ukládá
-
Celostátnímu výboru připravit konkrétní návrh sociální politiky KDU-ČSL vycházející ze schválených Tezí sociální doktríny
-
Celostátnímu předsednictvu vypracovat konkrétní zadání pro práci Celostátního výboru na návrhu sociální politiky KDU-ČSL včetně časového harmonogramu a rozpočtu potřebných finančních prostředků k zabezpečení odborných prací
-
Celostátní konferenci průběžně sledovat postup prací na návrhu sociální politiky KDU-ČSL a přijímat potřebná usnesení k realizaci úkolů shora uvedených
Na konkretizaci sociální politiky KDU-ČSL vycházející ze schválených Tezí sociální doktríny KDU-ČSL pracovala odborná komise sociální, jejíž práce vyvrcholila přípravou témat předvolební Programové konference v Zahrádkách u České Lípy. Tato konference stanovila priority sociální politiky KDU-ČSL. Trvalý zájem celostátních orgánů KDU-ČSL o tuto problematiku dokládají usnesení popsaná v oddíle zasedání Celostátní konference a Celostátního výboru KDU-ČSL a přiložený materiál Sociální politika KDU-ČSL s přílohami: Penzijní pojištění a jeho reforma, Politika zaměstnanosti, Rodinná politika.
Usnesení č. 6 odst. 3
Sjezd ukládá
Celostátní konferenci ustavit komisi pro shromažďování a zpracovávání návrhů na změny Stanov KDU-ČSL s tím, že výsledek práce této komise bude předložen stranické diskusi a po ní Celostátní konferenci.
Usnesením 14. Celostátní konferencí KDU-ČSL 15. 12. 1997 byla ustavena Komise pro shromažďování a zpracování návrhů na změny Stanov KDU-ČSL. Návrhy komise projednalo 23. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 26. 3. 1999 a jsou předloženy Sjezdu k projednání a schválení.
Usnesení č. 7
Sjezd ukládá
všem orgánům strany věnovat zvýšenou a systematickou pozornost personální práci. Analýzu této personální práce předloží Celostátní výbor příštímu Sjezdu KDU-ČSL.
Analýza personální práce byla provedena přiloženým materiálem Personální politika v KDU-ČSL, který může být vhodným východiskem pro práci v této oblasti nově zvolených orgánů KDU-ČSL.
Usnesení č. 8
Sjezd prohlašuje
“KDU-ČSL považuje boj s organizovaným zločinem, terorismem i s šedou ekonomikou za jednu ze svých priorit a ukládá Celostátnímu výboru projednat koncepční dokument v této věci do 1. dubna 1998.”
Bojem s organizovaným zločinem, terorismem a šedou ekonomikou se opakovaně zabýval Celostátní výbor KDU-ČSL zejména na svém zasedání 28. 11. 1997 v Třeboni. Sjezdu je k této problematice předložen materiál Potírání šedé ekonomiky.
Usnesení č. 11
Sjezd ukládá
Celostátnímu výboru zpracovat a předložit k celostranické diskusi návrh národohospodářské doktríny KDU-ČSL jako souhrnu konkrétních cílů v oblasti oživení a rozvoje národního hospodářství České republiky a prostředků k jejich dosažení.
Jednotlivými oblastmi národohospodářské doktríny KDU-ČSL se zabývala zejména odborná komise ekonomická. Výsledky její práce byly prezentovány na Programových konferencích, odrazily se v podobě volebního programu a shrnuje je přiložený materiál.
2. Zasedání Celostátní konference od Sjezdu KDU-ČSL 1997
12. zasedání Celostátní konference 21. 10. 1997 v Praze
CK vzala na vědomí zprávu předsedy Ing. Luxe o současné vnitropolitické situaci.
CK konstatovala, že:
a) KDU-ČSL usiluje o zřízení Vyšších územních samosprávných celků (VÚSC), protože v tom vidí:
-
realizaci práva na regionální samosprávu dle principu subsidiarity,
-
přijetí osvědčeného evropského modelu,
-
první krok reformy veřejné správy.
b) KDU-ČSL vyjadřuje vůli uskutečnit reformu veřejné správy s cílem:
-
převedení části státní správy na samosprávu
-
předání odpovídající části státního rozpočtu do rozhodování regionální samosprávy
-
celkového zlepšení správy věcí veřejných.
c) KDU-ČSL považuje za optimální počet VÚSC devět celků, za přijatelný počet maximálně čtrnáct celků. Přitom za prioritní považuje přijetí zákona, nikoliv počet celků.
d) KDU-ČSL navrhuje, aby zákon vstoupil v platnost dnem vyhlášení a účinnost zákona byla od voleb do VÚSC v r. 2000.
CK vyjádřila vůli podpořit změny hranic okresů tam, kde o to obecní zastupitelstva požádají.
13. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 28. 11. 1997 v Praze
KDU-ČSL považuje situaci na naší politické scéně za neudržitelnou. Tato vláda u občanů důvěru ztratila. Výsledkem těchto skutečností je mimo jiné i pokles koruny.
Při uzavírání této koalice jsme se shodli na určitých hodnotách, jež budeme společně prosazovat a z nichž budeme vycházet: spravedlnost, právní stát, úctu k vlastnictví a úctu k pravdě, odpovědnost a úctu k občanům.
Chování řady představitelů ODS však tyto hodnoty nerespektuje. Postoj těchto představitelů ODS v nás vzbuzuje nedůvěru k ochotě a schopnosti zaměnit chování.
KDU-ČSL se nehodlá smířit se současnou situací a rozhodla se ji změnit. Nejsme stranou, která je ochotna být v každé vládě.
KDU-ČSL proto odchází z této vlády a ministři KDU-ČSL podávají demisi. Očekáváme, že demisi podá celá vláda ČR a pokud ne, budeme iniciovat vyslovení nedůvěry této vládě v parlamentu.
Preferujeme pokračování koalice s důvěryhodnou liberální stranou a nepřipravujme koalici se sociálními demokraty.
Podpoříme státní rozpočet v parlamentu a návrhy zákonů, pro které jsme hlasovali ve vládě.
14. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 15. 12. 1997 v Praze
CK vzala na vědomí zprávu o plnění usnesení 11. 12. a 13. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí zprávu o činnosti klubu poslanců KDU-ČSL PČR a klubu senátorů KDU-ČSL PČR.
CK schválila zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od Sjezdu KDU-ČSL (27.9. - 28. 9. 1997 v Hradci Králové).
CK schválila dosavadní postup předsedy Josefa Luxe při jednáních o sestavení vlády a souhlasí s dalším vedením jednání o sestavení vlády s tím, aby byla skončena v co možná nejkratším termínu
CK doporučuje Josefu Luxovi, aby v případě, že bude prezidentem republiky pověřen sestavením vlády, toto pověření přijal. Zveřejnění tohoto bodu usnesení je v kompetenci předsedy KDU-ČSL Josefa Luxe.
CK schválila na základě § 27 odst. 6 Stanov KDU-ČSL Nominační řád KDU-ČSL pro primární volby.
CK schválila novelizované znění Směrnice pro hospodaření a účtování v KDU-ČSL a Příspěvkový řád s platností od 1. ledna 1998.
CK schválila navržený rozpočet KDU-ČSL na rok 1998, včetně přílohy I., zpracovaný dle rozpočtových zásad KDU-ČSL schválených Celostátní konferencí KDU-ČSL
21. 3. 1997 a ukládá generálnímu sekretáři zajistit účelovost čerpání rozpočtu.
CK ustavila komisi pro shromažďování a zpracování návrhů na změny Stanov KDU-ČSL (dále jen komise pro Stanovy) v tomto složení:
JUDr. Miloslav Výborný, předseda komise
Mgr. Pavla Jurková, tajemnice komise
Ing. Petr Rybář
Ing. Aleš Kašpar
vždy jeden zástupce z každé krajské organizace s tím, že:
a) s ustavením komise budou do konce prosince písemně seznámeni všichni předsedové okresních výborů KDU-ČSL
b) krajské organizace jmenují svého zástupce do komise do 31.1.1998
c) do 31. 3. 1998 bude možné zasílat komisi pro Stanovy návrhy na změny Stanov
d) komise pro Stanovy tyto návrhy do 31.5. zpracuje a s výsledkem své práce seznámí v červnu 1998 všechny krajské organizace
e) komise pro Stanovy zpracuje do konce října 1998 ohlasy a stanoviska krajských organizací a následně předloží Celostátní konferenci KDU-ČSL k projednání návrh na změnu Stanov.
CK uložila všem krajským výborům zorganizovat po příštích komunálních volbách do 31. 3. 1999 školení pro vrcholové komunální politiky.
CK souhlasila s tím, že nominace kandidátů do Senátu ve volebních obvodech Blansko, Jihlava, Kroměříž a Brno-venkov proběhly bez uplatnění dnes Celostátní konferencí KDU-CSL schváleného Nominačního řádu a jsou platné.
15. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 19. 1. 1998 v Praze
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 14. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL. Generální sekretář konstatoval splnění všech úkolů vyplývajících z usnesení 14. zasedání Celostátní konference.
CK vzala na vědomí informace o aktuální politické situaci a informace o přípravě programového prohlášení vlády přednesené br. předsedou Ing. Luxem.
CK vzala na vědomí informaci o pověření 1. místopředsedy Ing. Jana Kasala vedením Celostátního volebního štábu KDU-ČSL pro volby 1998.
CK vzala na vědomí zprávu o činnosti komisí KDU-ČSL.
CK doporučila poslancům a senátorům, aby při volbě prezidenta ČR volili pana Václava Havla.
CK doporučila Celostátnímu výboru KDU-ČSL, aby při sestavování příští vlády bylo bráno v úvahu přiměřené zastoupení Čech, Moravy a Slezska.
CK stanovila v souladu s článkem 7 Nominačního řádu KDU-ČSL termín konání primárních voleb na 3.4. 1998. Navazující termíny jsou: 3.3.1998 - nejzazší termín podávání návrhů kandidátů, 20.3.1998 - nejzazší termín pro odeslání nominačních listin.
CK uložila krajským a okresním výborům KDU-ČSL zvolit do 20.2.1998 dle článku 3 Nominačního řádu KDU-ČSL prozatímní nominační komisi pro volební kraj a prozatímní okresní nominační komisi. Sídlem nominační komise pro volební kraj je příslušná krajská kancelář KDU-ČSL. Na tuto adresu budou podávány návrhy kandidátů do primárních voleb.
CK souhlasila s tím, aby návrh kandidáta do primárních voleb byl podáván na předloženém formuláři a jeho přílohou bylo čestné prohlášení a kopie dokladu o zaplacení nominačního příspěvku. Nominační příspěvek bude placen složenkou typu C na adresu krajské kanceláře navrhovatelem kandidáta.
CK uložila generálnímu sekretáři zaslat všem předsedům krajským a okresních organizací toto usnesení Celostátní konference KDU-ČSL a formuláře Návrh kandidáta do primárních voleb a Čestné prohlášení se žádostí, aby s těmito materiály neprodleně seznámili všechny příslušné místní organizace.
CK nepřijala návrh Celostátního výboru KDU-ČSL na svolání Sjezdu KDU-ČSL v dubnu t.r.
CK odvolala z funkce předsedy komise pro vnitřní bezpečnost Ing. Jaroslava Kopřivu a jmenovala do této funkce JUDr. Cyrila Svobodu
CK připomněla Předsednictvu KDU-ČSL a Celostátnímu výboru KDU-ČSL, pokud jsou žádáni o písemnou odpověď k žádosti, stížnosti nebo návrhu, aby tak nejpozději do jednoho měsíce učinili.
16. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 29. 3. 1998 v Zahrádkách u České Lípy
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 15. zasedání CK KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí informaci o aktuální politické situaci přednesenou předsedou KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí zprávu o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL a Klubu senátorů KDU-ČSL přednesené jejich předsedy.
CK schválila Zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL.
CK zvolila předsedou Celostátního rozhodčího sboru Dr. Miketu.
CK schválila roční účetní závěrku KDU-ČSL, se změnou bodu 5b) a to:
CK schválila ručení revolving. úvěru vlastní směnkou. Podmínky užití směnky jsou stanoveny smlouvou. Smlouva bude předložena nejbližšímu zasedání CV KDU-ČSL a tento bude informovat příští CK KDU-ČSL.
17. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 2. 5. 1998 v Jihlavě
CK vzala na vědomí informaci předsedy KDU-ČSL o aktuální politické situaci.
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 16. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí zprávy o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL a Klubu senátorů KDU-ČSL přednesené jejich předsedy.
CK vzala na vědomí informaci 1. místopředsedy KDU-ČSL o přípravě voleb 1998.
CK schválila zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 16. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK schválila Program pomoci, obnovy a naděje - ANEB JAK NA TO ve smyslu pozměňovacích návrhů.
CK schválila volební program Průvodce politikou KDU-ČSL (verze 1998) ve smyslu pozměňovacích návrhů s tím, že zmocňuje Celostátní výbor KDU-ČSL k provedení závěrečné redakce tohoto materiálu.
CK určila ve smyslu § 18 odst. 4e) Stanov KDU-ČSL zmocněnce strany pro jednotlivé volební kraje dle předloženého návrhu.
CK zrušila své usnesení z 15. 2.1997 ve věci nominace kandidáta pro volby do Senátu PČR ve volebním obvodě č. 55 Brno - venkov (Ladislav Šustr).
18. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 7. 7. 1998 v Praze
CK schválila dosavadní postup vedení KDU-ČSL při jednáních o sestavení nové vlády.
CK konstatovala, že postup vedení při těchto jednáních je v souladu s usnesením Celostátního výboru č. 277 ze dne 3. 3.1998, podle kterého KDU-ČSL ještě před volbami deklarovala vůli vytvořit buď společnou vládu s věrohodnými liberálními stranami nebo společně s Unií svobody a Českou stranou sociálně demokratickou. CK konstatovala, že postup stávajícího vedení Občanské demokratické strany ve volební kampani a zvláště po volbách nám neumožňuje vidět ODS jako důvěryhodného partnera, zejména ze dvou zásadních důvodů:
-
podmínky ze dne 3. 7. 1998, které ODS nastolila pro přijetí pověření k sestavení vlády, znemožňují koaliční partnerství a spolupráci.
-
ODS v hrubém rozporu se svými předvolebními deklaracemi a sliby připravuje faktickou koalici s ČSSD a evidentně jí dává přednost před spoluprací s kýmkoliv jiným.
CK konstatovala, že existovaly i jiné možnosti sestavení vlády:
a) menšinová vláda ODS podporovaná KDU-ČSL a US,
b) vláda ČSSD a KDU-ČSL s veřejnou a stabilní parlamentní podporou US,
c) menšinová vláda ČSSD podporovaná ODS.
CK konstatovala, že varianta a) byla odmítnuta ODS a variantu b) odmítla US.
CK konstatovala, že KDU-ČSL nepovažuje za možné podpořit menšinovou vládu ČSSD vzniklou na základě patronátu ODS. KDU-ČSL je připravena být aktivní opozicí. Bude opozicí proti dohodě o dělbě moci mezi ODS a ČSSD. Bude opozicí snažící se prosazovat svůj program a opozicí proti politické věrolomnosti a bezzásadovosti. KDU-ČSL zůstává věrná své zásadě neporušovat sliby a vyzývá ke spolupráci všechny, kteří pragmatické porušování slibů odmítají schvalovat nebo omlouvat.
19. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 5. 9. 1998 v Telnici u Brna
CK schválila zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 18. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL,
CK schválila stanovisko k současné politické situaci.
CK vzala na vědomí informaci předsedy KDU-ČSL o aktuální politické situaci.
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 18. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí přednesené zprávy o činnosti Klubu poslanců a Klubu senátorů KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí dohodu o volební koalici pro senátní a komunální volby listopadu 1998 včetně přiloženého seznamu.
CK určila ve smyslu § 18, odst. 4e) Stanov KDU-ČSL zmocněnce strany a jejich náhradníky pro volby do Senátu PČR 1998 pro senátní obvody v rámci příslušného kraje dle navrženého seznamu.
CK podpořila návrh pražské organizace KDU-ČSL, aby v čele společné kandidátky KDU-ČSL, US, ODA, DEU do komunálních voleb v Praze stál RNDr. Martin Bursík.
CK uložila Celostátnímu rozhodčímu sboru připravit změnu Stanov tak, aby se zástupce Junior klubu stal členem celostátní konference.
CK uložila Celostátnímu výboru:
-
uspořádat programové konference ve smyslu stanoviska k současné politické situaci,
-
projednat problematiku odborných komisí do 5. října 1998,
-
svolat programovou konferenci na téma: “Reforma veřejné správy”,
-
aby se do příští celostátní konference zabýval problematikou prezentace politiky KDU-ČSL v médiích, zhodnotil dosavadní práci mediální komise a navrhl strategii KDU-ČSL pro prosazování objektivní a viditelné informovanosti o politice KDU-ČSL,
CK uložila generálnímu sekretáři vydat jednotný závazný metodický pokyn pro všechny články organizační struktury KDU-ČSL k zabezpečení řádného a ve smyslu Stanov platného přijímání nových uchazečů o členství v KDU-ČSL.
CK požádala OV KDU-ČSL Kroměříž, aby se znovu zabýval kandidaturou do senátních voleb s ohledem na volitelnost kandidáta.
20. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 23. 10. 1998 v Praze
CK vzala na vědomí zprávu o plnění usnesení z 19. zasedání Celostátní konference.
CK vzala na vědomí politickou informaci přednesenou 1. místopředsedou KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí informaci o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL v PS PČR.
CK vzala na vědomí informaci o činnosti Klubu senátorů KDU-ČSL v Senátu PČR.
CK schválila zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 19. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK souhlasila s postupem Klubu poslanců KDU-ČSL při projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu.
CK uložila Celostátnímu výboru svolat před hlasováním o návrhu státního rozpočtu příslušné odborné komise k projednání jednotlivých kapitol rozpočtu a ekonomickou komisi ke zpracování souhrnného stanoviska.
CK uložila Předsednictvu svolat programovou radu k ustavení týmu odborných mluvčích a vytvářet podmínky pro jejich mediální prezentaci.
CK uložila 1. místopředsedovi KDU-ČSL svolat do 31.10. 1998 Sjezd KDU-ČSL 1999.
CK uložila generálnímu sekretáři KDU-ČSL:
- předložit příštímu zasedání Celostátní konference KDU-ČSL návrh určení místa konání Sjezdu KDU-ČSL 1999,
- organizačně zajistit přípravu a konání sjezdu,
- podat o organizačním zajištění sjezdu zprávu Celostátní konferenci KDU-ČSL nejpozději do 28.2. 1999.
CK určila dobu konání sjezdu na dny 29. a 30. 5. 1999.
CK určila klíč pro volbu delegátů sjezdu - zástupců okresních organizací takto:
Na každých započatých 300 členů okresní organizace KDU-ČSL 1 delegát.
Náhradníky jsou ti navržení delegáti, kteří se umístili při volbě delegátů na dalších místech, a to v pořadí dle získaných hlasů a získali potřebný počet hlasů.
Rozhodující pro stanovení počtu delegátů sjezdu z jednotlivého okresu je stav členské základny okresní organizace dle zaplacených členských příspěvků v roce 1998.
CK určila návrh programu sjezdu dle přílohy č. 1.
CK schválila harmonogram stranických akcí 1999 navazujících na přípravu Sjezdu KDU-ČSL 1999 dle přílohy č. 2.
CK uložila Celostátnímu výboru KDU-ČSL předložit návrh písemných podkladů pro jednání sjezdu nejpozději poslednímu zasedání Celostátní konference KDU-ČSL před konáním sjezdu.
CK rozhodla, že její příští zasedání bude zahájeno slavnostní částí, ve které bude vzpomenuto 80. výročí založení ČSL, a doporučila, aby jednání proběhlo na místě, na které se váží tradice KDU-ČSL (např. Litomyšl nebo Velehrad).
21. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 12. 12. 1998 v Litomyšli
CK vidí východisko ze současné politické a ekonomické situace ČR ve vytvoření důvěryhodné, většinové, nekomunistické vlády, která přivede ČR k plnému členství v EU. KDU-ČSL je připravena se na takovéto vládě podílet a pro její vznik získávat podporu.
CK vzala na vědomí zprávu o plnění usnesení z 20. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí politickou informaci přednesenou 1. místopředsedou KDU-ČSL.
CK vzala na vědomí informaci o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL v PS PČR.
CK vzala na vědomí informaci o činnosti Klubu senátorů KDU-ČSL v Senátu PČR.
CK vzala na vědomí s uspokojením předložené výsledky komunálních a senátních voleb 1998 a poděkovala všem kandidátům a organizátorům volební kampaně.
CK vzala na vědomí rezignaci JUDr. Miloslava Výborného na vedení Komise pro změny Stanov KDU-ČSL a jmenovala do čela této komise JUDr. Vojtěcha Šimíčka.
CK schválila zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 20. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK schválila v souladu s § 18, odst. 4, písm. a) Stanov KDU-ČSL navržený rozpočet KDU-ČSL pro rok 1999.
CK schválila sjezdový organizační příspěvek okresních organizací ve výši 1.000,-Kč na delegáta.
CK odvolala předsedy stálých komisí jmenované dle § 18, odst. 4, písm. b) Stanov KDU-ČSL a vzala na vědomí zřízení Odborných komisí KDU-ČSL a Programové rady KDU-ČSL dle statutu schváleného usnesením Celostátního výboru KDU-ČSL dne 20.10. 1998.
CK určila podle § 13, odst. 2, Stanov KDU-ČSL určuje za místo konání Sjezdu KDU-ČSL 1999 České Budějovice (varianta 1), Ostravu (varianta 2).
CK uložila CV KDU-ČSL připravit odbornou konferenci na téma Novelizace zákona o obcích, o hl. m. Praze a zákonech nezbytných pro vznik krajů.
CK uložila CV KDU-ČSL ustavit celostátní Klub komunálních politiků. Termín: únor 1999.
CK uložila generálnímu sekretáři KDU-ČSL zajistit vydání projevů Dr. Pitharta, Ing. Luxe a Ing. Kasala z 21. slavnostního zasedání CK KDU-ČSL, tak, aby sloužily jako podklad pro předsjezdovou diskuzi v každé MO KDU-ČSL. Termín: bezodkladně.
CK uložila předsedům okresních organizací analyzovat výsledky voleb se zaměřením na vyhodnocení příčin poklesu v počtu získaných mandátů.
CK doporučila poslaneckému klubu KDU-ČSL zabývat se intenzívně otázkou úpravy zákonů pro rychlé a účinné vymáhání práva vůči dlužníkům (zákon o mimosoudních exekucích a dražbách).
CK doporučila poslaneckému klubu KDU-ČSL iniciovat přijetí zákonů nezbytných pro faktický vznik krajů v roce 2000.
CK vyzvala krajské, okresní a místní organizace KDU-ČSL k navázání intenzivních kontaktů s organizací Orel a zvážení vzájemného posílení členské základny.
CK poděkovala všem senátorům, starostům, místostarostům a členům zastupitelstev, kteří byli na kandidátkách KDU-ČSL v minulém volebním období a důstojně reprezentovali tuto stranu.
22. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 12. 2. 1999 v Praze
CK schválila politickou informaci přednesenou 1. místopředsedou KDU-ČSL, informaci o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL v PS PČR, informaci o činnosti Klubu senátorů KDU-ČSL v Senátu PČR.
CK schválila Zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 21. zasedání CK KDU-ČSL 12.12. 1998.
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 21. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK žádala vládu, aby co nejdříve Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předložila návrh koncepce reformy veřejné správy, její časový harmonogram a zákony související s touto reformou. S obavami sledovala, že příprava legislativních kroků na vznik krajských orgánů v roce 2000 a s tím související reforma veřejné správy se stále více opožďuje. KDU-ČSL je připravena aktivně na této reformě spolupracovat.
CK žádala Klub poslanců KDU-ČSL, aby opětovně předložil usnesení, kterým Poslanecká sněmovna vyzve vládu k regulaci výdajů státního rozpočtu v 1. pololetí 1999.
CK vyzvala poslance a senátory KDU-ČSL, aby při projednávání zákonů a dalších opatření v Parlamentu v současné nedobré ekonomické situaci dbali zvýšenou měrou na existenční problémy občanů s nízkými příjmy a vytvářeli prostor pro uvolnění aktivity malých a středních podnikatelů, kteří dodržují striktně zákony a plní závazky vůči státu a svým věřitelům. Dále aby věnovali zvýšenou pozornost narůstající nezaměstnanosti s důrazem na politiku rozvoje regionů.
CK pověřila 1. místopředsedu Jana Kasala, aby se zúčastnil jako reprezentant KDU-ČSL sněmu Unie svobody.
CK vzala na vědomí předložené Organizační zajištění Sjezdu KDU-ČSL 1999,
a) jmenovala předsedu organizačního štábu Sjezdu 1999 Ing. Jiřího Žižku a místopředsedu Aleše Strnada,
b) vyzvala členy KDU-ČSL, aby vzhledem k programu sjezdu byly úpravy Stanov KDU- ČSL minimalizovány.
CK jmenovala předsedou Celostátního klubu komunálních politiků poslance Ladislava Šustra.
CK jmenovala tajemníky Celostátního klubu komunálních politiků – Jaroslava Huláka a Mgr. Miroslava Mevalda.
CK uložila Ladislavu Šustrovi, aby do příštího zasedání CK předložil návrh nového Statutu Celostátního klubu komunálních politiků KDU-ČSL podle připomínek z diskuse.
23. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 26. 3. 1999 v Praze
CK schválila politickou informaci přednesenou 1. místopředsedou KDU-ČSL, informaci o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL v PS PČR a informaci o činnosti Klubu senátorů KDU-ČSL v Senátu PČR.
CK schválila Zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 22. zasedání CK KDU-ČSL 12. 2. 1999.
CK vzala na vědomí zprávu generálního sekretáře KDU-ČSL o plnění usnesení 22. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL.
CK pověřila Jana Kasala, aby zastupoval KDU-ČSL na Sjezdu ČSSD.
CK schválila účetní závěrku KDU-ČSL za rok 1998.
CK schválila předložené návrhy Jednacího řádu a Volebního řádu Sjezdu KDU-ČSL 1999 jako podkladové materiály pro jednání Sjezdu KDU-ČSL.
CK doporučila Sjezdu ke schválení následující usnesení týkající se změny Stanov KDU-ČSL:
I.
1. Ustanovení § 22 odst. 1 se mění následujícím způsobem:
“Funkční období všech stranických orgánů a volených funkcionářů činí dva roky.”
2. Ustanovení § 38 se doplňuje o následující odstavec 3:
(3) “Funkční období všech stranických orgánů a volených funkcionářů, které podle dosavadní úpravy mělo skončit až po 30. květnu roku 2001, končí tímto dnem.”
3. §18 odst. 1 třetí věta Stanov KDU-ČSL se doplňuje následujícím způsobem:
“Schází se podle potřeby nejméně třikrát do roka a je tvořena celostátním výborem strany, 32 členy volenými na sjezdu, předsedy krajských organizací, zástupce sdružení nebo klubů ustavených podle § 9 odst. 9 Stanov a všemi poslanci a senátory, kteří jsou členy strany.”
II.
Sjezd KDU-ČSL pověřuje Komisi pro změnu Stanov KDU-ČSL, aby zahájila práci na přípravě nových Stanov KDU-ČSL, a to tak, aby návrh nových Stanov předložila nejbližšímu Sjezdu KDU-ČSL. Sjezd KDU-ČSL v této souvislosti vyzývá všechny členy KDU-ČSL, aby Komisi pro změnu Stanov zasílali připomínky a návrhy na změnu Stanov. Sjezd KDU-ČSL považuje za důležité, aby o změně Stanov existovala rozsáhlá vnitrostranická diskuse a vybízí proto Komisi pro změnu Stanov, aby za tím účelem podnikala příslušné kroky.
CK považuje zásah NATO v Jugoslávii za odpovědný krok k uhašení nebezpečného ohniska konfliktu, ohrožujícího mír v Evropě. Vyjádřila zároveň lítost nad tím, že představitelé Srbů, kteří mohou zásah ukončit tím, že se vrátí k jednacímu stolu a přistoupí k navrhovaným mírovým řešením, tak dosud neučinili a vystavují obyvatelstvo válečným útrapám.
CK zároveň důrazně odmítá váhavý postoj některých našich ústavních činitelů k zásahu NATO v Jugoslávii, neboť takový postoj je v příkrém rozporu s důvody, pro které se Česká republika stala členem NATO. Považujeme za naléhavé, aby bylo obyvatelstvo Srbska a Černé Hory všemi dostupnými prostředky informováno o příčinách souvislostech a záměrech postupu aliance NATO.
CK striktně odmítla osočování z politického kupčení, se kterým proti KDU-ČSL vystoupil Václav Klaus v souvislosti s projednáváním zákona o spotřebních daních v PSP. KDU-ČSL je suverénní strana, která se řídí svým programem a svá rozhodnutí nepodřizuje ideologickému nátlaku bez ohledu na to, zda přichází tzv. zprava nebo tzv. zleva.
CK ruší statut Celostátního klubu komunálních politiků.
CK zřídila koordinační skupinu pro práci komunálních politiků ve složení: Ladislav Šustr – předseda, Ing. Tomáš Kvapil – místopředseda, Josef Vacek a dva jmenovaní tajemníci – Mgr. Miroslav Mevald a Jaroslav Hulák.
CK vzala na vědomí informaci o projednání zprávy vlády o stavu české společnosti v programové radě KDU-ČSL.
CK doporučila klubu poslanců a senátorů KDU-ČSL, aby vyzvali ministra práce a sociálních věcí ke zintenzivnění legislativních prací na přípravě zákona o sociální pomoci.
CK uložila Celostátnímu výboru KDU-ČSL zahájit přípravu na volby do krajských zastupitelstev.
24. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL, Praha, Palác Charitas, 30. 4. 1999
CK bere na vědomí:
a) zprávu o plnění usnesení z 23. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL,
b) politickou informaci přednesenou 1. místopředsedou KDU-ČSL,
c) informaci o činnosti Klubu poslanců KDU-ČSL v PS PČR,
d) informaci o činnosti Klubu senátorů KDU-ČSL v Senátu PČR,
e) předložený materiál Sociální politika KDU-ČSL, doplněný o pozměňovací návrhy schválené CK jako informaci o způsobu splnění usnesení č. 5 Sjezdu KDU-ČSL 1997 v Hradci Králové a souhlasí s předložením této informace Sjezdu KDU-ČSL 1999,
f) předložený materiál Analýza personální práce, doplněný o pozměňovací návrhy schválené CK, považuje jej za vhodné východisko práce nově zvolených stranických orgánů a souhlasí s předložením materiálu Sjezdu KDU-ČSL 1999,
g) předložený materiál Boj s organizovaným zločinem, terorismem a šedou ekonomikou ve znění pozměňovacích návrhů schválených CK jako informaci o způsobu splnění usnesení č. 8 Sjezdu KDU-ČSL 1997 v Hradci Králové a souhlasí s předložením této informace Sjezdu KDU-ČSL 1999,
h) předložený materiál Národohospodářská doktrína KDU-ČSL jako informaci o způsobu splnění usnesení č. 11 Sjezdu KDU-ČSL 1997 v Hradci Králové a souhlasí s předložením této informace Sjezdu KDU-ČSL 1999.
CK schvaluje:
a) Zprávu o činnosti Předsednictva a Celostátního výboru KDU-ČSL od 23. zasedání CK KDU-ČSL 26.3. 1999,
b) změnu návrhu programu Sjezdu KDU-ČSL 1999, schváleného na 20. zasedání Celostátní konference KDU-ČSL 23.10. 1998, usnesením číslo 2c takto:
- vypouští se bod 3g. (Zpráva předsedy komise pro shromažďování a zpracování návrhů na změny Stanov KDU-ČSL),
- v sobotu 29.5. 1999 zahájení jednání v 9.00 hod. (místo 9.30 hod.) a zahájení prezentace v 7.30 hod. (místo v 8.00 hod.).
c) předloženou Zprávu o politické a organizační činnosti strany a plnění usnesení Sjezdu KDU-ČSL 1997 jako podkladový materiál jednání Sjezdu KDU-ČSL 1999,
d) předloženou Finanční zprávu jako podkladový materiál pro jednání Sjezdu KDU-ČSL 1999 s tím, že bude doplněn o zprávy za rok 1997 a 1998, které KDU-ČSL předložila PS PČR, včetně příslušných účetních závěrek,
e) Vzdělávací projekt KDU-ČSL, ukládá Celostátnímu výboru KDU-ČSL zajistit jeho realizaci a souhlasí s předložením tohoto materiálu pro informaci Sjezdu KDU-ČSL 1999.
3. Zasedání Celostátního výboru a Předsednictva
A) ÚVOD
Od Sjezdu KDU-ČSL 1997 se do 19.1.1999 konalo 45 zasedání Celostátního výboru KDU-ČSL. Předsednictvo zasedalo téměř každý týden. Pravidelnými body programu byly informace o jednání vlády a informace o činnosti Klubu poslanců a Klubu senátorů KDU-ČSL, včetně koordinace jejich činnosti. Dále byly projednávány aktuální politické problémy a stanoviska KDU-ČSL k nim, podkladové materiály pro jednání Celostátní konference, personální návrhy, organizační záležitosti strany atd.
B) ZASEDÁNÍ CELOSTÁTNÍCH VÝBORŮ KDU-ČSL OD SJEZDU 1997
Podstatné otázky, jimž věnoval pozornost Celostátní výbor KDU-ČSL v období po Sjezdu KDU-ČSL v Hradci Králové, shrnují následující dvě stránky. Pro přehlednost jsou členěny po čtvrtletích.
4. čtvrtletí 1997
Ve 4. čtvrtletí 1997 Celostátní výbor KDU-ČSL:
-
Podrobně diskutoval o materiálech potřebných ke vstupu České republiky do NATO.
-
Zabýval se schválením dosavadních postojů a závěrů odborných komisí k problematice vysokoškolského zákona.
-
Schválil prohlášení pro tisk jako reakci na pokles výkonnosti a důvěryhodnosti vlády ČR.
-
Schválil termín konání koaliční konference na 6. 1. 1998.
-
Vzal na vědomí materiál “Zemědělství v ČR – analýza a výhled”.
-
Připravil návrhu Nominačního řádu ke schválení Celostátní konferenci.
-
Projednal materiál “Politika rozvoje venkova”.
-
Uložil předsedům odborných komisí vyhodnotit plnění “Volebního programu 1996”.
-
Na svém zasedání 28. 11. 1997 v Třeboni po podrobné analýze politické situace v zemi doporučil svolat ihned Celostátní konferenci a zvážit odchod svých ministrů z vlády.
-
Schválil upravený materiál “ Navrhované kroky a nástroje boji proti korupci a její existenci”.
-
Schválil prohlášení o prioritách formování vlády.
-
Schválil změnu organizace ÚK, platnou od listopadu 1997.
1. čtvrtletí 1998
V 1. čtvrtletí 1998 Celostátní výbor KDU-ČSL:
1. Řád a Spravedlnost = Klidná budoucnost v Karlových Varech
2. Sociální politika, hospodářská a ekonomická problematika v Zahrádkách u České Lípy
3. Regionální rozvoj a bydlení v Olomouci
-
Se zabýval společně s Kluby poslanců a senátorů KDU-ČSL v PČR přípravou Programového prohlášení vlády.
-
Uložil Ing. J. Kasalovi odůvodnit před Celostátní konferencí materiál “Zpráva o činnosti odborných komisí”.
-
Doporučil Celostátní konferenci svolat sjezd před volbami do PS PČR.
-
Podrobně sledoval přípravu primárních voleb.
-
Vzal na vědomí informace o ustavení programové rady.
-
Souhlasil s pořádáním těchto programových konferencí:
-
Projednával přípravu volebního programu z materiálů odborných komisí.
-
Schválil Stanovisko k současné povolební strategii KDU-ČSL.
-
Vzal na vědomí materiál o způsobu využití Internetu v KDU-ČSL, uložil tiskové mluvčí zajišťovat aktuální obsah obecně – politických informací, uložil členům Celostátního výboru, poslancům a senátorům určit osoby odpovědné za Diář akcí a generálnímu sekretáři, předložit seznam odpovědných osob za vedení agendy na internetových stránkách KDU-ČSL.
2. čtvrtletí 1998
Ve 2. čtvrtletí 1998 Celostátní výbor KDU-ČSL:
-
Uložil Krajským výborům doplnit maximální počet kandidátů na volebních listinách KDU-ČSL.
-
Stanovil konečné pořadí na kandidátkách pro volby do Poslanecké sněmovny.
-
Vzal na vědomí informace o povolebních jednáních.
3. čtvrtletí 1998
Ve 3. čtvrtletí 1998 Celostátní výbor KDU-ČSL:
-
Projednával přípravu komunálních a senátních voleb a pověřil odpovědností za komplexní přípravu senátních voleb 1998 Ing. J. Kasala.
-
Schválil koaliční smlouvu o spolupráci v senátních a komunálních volbách v listopadu 1998 mezi KDU-ČSL, US, ODA, DEU.
-
Zabýval se Smlouvou o spolupráci mezi KDU-ČSL a Junior klubem KDU-ČSL.
-
Pověřil Ing. J. Kasala a Mgr. E. Rolečkovou zpracováním podkladů ke zhodnocení mediální politiky.
-
Navrhl upravit strukturu odborných komisí.
-
Vzal na vědomí rezignaci Ing. Josefa Luxe na funkci předsedy strany a předsedy poslaneckého klubu.
-
Vzal na vědomí informace o přípravě společných programových východisek čtyřkoalice.
4. čtvrtletí 1998
Ve 4. čtvrtletí 1998 Celostátní výbor KDU-ČSL:
-
Pověřil generálního sekretáře shromažďováním připomínek k problematice odborných komisí.
-
Schválil upravený materiál Problematika odborných komisí, Statut odborných komisí a Statut Programové rady.
-
Zvolil předsedy odborných komisí a uložil předsedům těchto komisí jmenovat členy.
-
Doporučil přijmout usnesení o svolání Sjezdu KDU-ČSL a navrhl určit termín konání sjezdu tajným hlasováním.
1. čtvrtletí 1999
V 1. čtvrtletí 1999 Celostátní výbor KDU-ČSL:
-
Projednával a připravoval podkladové materiály pro jednání Sjezdu KDU-ČSL.
-
Schválil zástupce KDU-ČSL ve společných konzultačních týmech stran čtyřkoalice.
-
Schválil konání odborné konference KDU-ČSL na téma “Reforma veřejné správy”.
-
Podrobně analyzoval situaci v Kosovu a aktivně se podílel na formování pozitivního postoje KDU-ČSL k účasti NATO v této oblasti.
4. Hodnocení organizačního zajištění volební kampaně do Poslanecké sněmovny, Senátu PČR a zastupitelstev obcí 1998
A) Stručné hodnocení výsledků voleb do Poslanecké sněmovny PČR 1998
Hodnocením voleb do PS PČR se zabývalo zasedání Celostátního výboru 23. 6. 1998. Z přijatého materiálu Souhrnný přehled výsledků voleb do PS PČR vybíráme:
Přehled výsledků hlasování v procentech
č.
|
strany, hnutí |
Praha
|
StČ
|
JČ
|
ZČ
|
SČ
|
VČ
|
JM
|
SM
|
Celkem
|
1
|
KDU-ČSL
|
6,15
|
6,5
|
9,89
|
6,82
|
4,14
|
11,56
|
13,5
|
9,14
|
9
|
2
|
NEZ
|
0,49
|
1,04
|
0,96
|
0,92
|
0,9
|
1,03
|
0,72
|
1
|
0,87
|
4
|
DEU
|
1,97
|
1,44
|
1,67
|
1,47
|
1,43
|
1,8
|
1,12
|
1,14
|
1,45
|
5
|
ODS
|
42,45
|
29,94
|
28,34
|
27,74
|
26,26
|
27,73
|
22,99
|
22,56
|
27,74
|
6
|
OK
|
0,21
|
0,38
|
0,19
|
0,27
|
0,3
|
0,26
|
0,2
|
0,22
|
0,25
|
7
|
ČSSD
|
23,44
|
32,7
|
31,11
|
32,73
|
34,71
|
29,94
|
31,81
|
38,98
|
32,31
|
8
|
MODS
|
|
|
|
|
|
|
1,09
|
0,84
|
0,37
|
9
|
KSČM
|
6,99
|
11,52
|
11,5
|
11,73
|
12,59
|
10
|
12,34
|
11,26
|
11,03
|
10
|
SPR-RSČ
|
2,15
|
3,89
|
3,41
|
4,26
|
6,11
|
3,68
|
3,56
|
4,34
|
3,9
|
11
|
US
|
13,38
|
7,9
|
8,54
|
8,37
|
7,8
|
9,07
|
8,52
|
6,25
|
8,6
|
12
|
DŽJ
|
1,79
|
3,37
|
2,91
|
3,92
|
3,97
|
3,28
|
2,89
|
2,92
|
3,06
|
13
|
ČSNS
|
0,23
|
0,25
|
0,35
|
0,33
|
0,36
|
0,39
|
0,27
|
0,21
|
0,29
|
18
|
SZ
|
0,76
|
1,08
|
1,12
|
1,45
|
1,43
|
1,25
|
0,99
|
1,14
|
1,12
|
|
% účasti
|
71,62
|
76,38
|
75,24
|
72,19
|
69,89
|
77,64
|
76,06
|
72,72
|
74,03
|
|
% platných hlasů
|
99,61
|
99,53
|
99,61
|
99,58
|
99,55
|
99,62
|
99,6
|
99,53
|
99,58
|
Počty hlasů ve volebních krajích
č. strany, hnutí |
Praha
|
StČ
|
JČ
|
ZČ
|
SČ
|
VČ
|
JM
|
SM
|
Celkem
|
1 KDU-ČSL
|
44 418
|
43 455
|
40 895
|
33 399
|
26 251
|
86 011
|
163 062
|
99 522
|
537 013
|
2 NEZ
|
3 528
|
6 982
|
3 963
|
4 501
|
5 731
|
7 661
|
8 724
|
10 891
|
51 981
|
4 DEU
|
14 216
|
9 651
|
6 889
|
7 216
|
9 066
|
13 430
|
13 524
|
12 439
|
86 431
|
5 ODS
|
306 396
|
200 217
|
117 110
|
135 864
|
166 694
|
206 396
|
277 767
|
245 567
|
1 656 011
|
6 OK
|
1 514
|
2 514
|
803
|
1 301
|
1 906
|
1 950
|
2 422
|
2 378
|
14 788
|
7 ČSSD
|
169 202
|
218 674
|
128 583
|
160 337
|
220 318
|
222 861
|
384 358
|
424 327
|
1 928 660
|
8 MODS
|
|
|
|
|
|
|
13 123
|
9 159
|
22 282
|
9 KSČM
|
50 451
|
77 018
|
47 542
|
57 451
|
79 937
|
74 440
|
149 084
|
122 627
|
658 550
|
10 SPR-RSČ
|
15 494
|
26 034
|
14 113
|
20 854
|
38 768
|
27 413
|
43 054
|
47 235
|
232 965
|
11 US
|
96 564
|
52 816
|
35 302
|
40 988
|
49 518
|
67 491
|
102 893
|
68 024
|
513 596
|
12 DŽJ
|
12 909
|
22 531
|
12 027
|
19 180
|
25 179
|
24 397
|
34 883
|
31 794
|
182 900
|
13 ČSNS
|
1 668
|
1 689
|
1 450
|
1 635
|
2 274
|
2 912
|
3 311
|
2 246
|
17 185
|
18 SZ
|
5 472
|
7 238
|
4 626
|
7 113
|
9 045
|
9 290
|
11 938
|
12 421
|
67 143
|
celkem
|
721 832
|
668 819
|
413 303
|
489 839
|
634 687
|
744 252
|
1 208 143
|
1 088 630
|
5 969 505
|
zapsáno voličů
|
1 014 536
|
882 554
|
552 643
|
682 916
|
914 045
|
964 080
|
1 598 128
|
1 507 934
|
8 116 836
|
vydané obálky
|
726 617
|
674 138
|
415 820
|
493 001
|
638 806
|
748 489
|
1 215 513
|
1 096 542
|
6 008 926
|
odevzdané obálky
|
724 666
|
671 957
|
414 929
|
491 889
|
637 550
|
747 070
|
1 213 004
|
1 093 779
|
5 994 844
|
Podrobnější informace můžete nalézt též na http://www.volby.cz
B) Hodnocení volební kampaně voleb do Poslanecké sněmovny PČR 1998
1. Kladně bylo hodnoceno:
-
volební noviny (jak po grafické, tak i po textové stránce, optimální byla i kombinovaná forma distribuce: příloha novin + rozdávání)
-
volební program JAK NA TO (ideální materiál z pohledu obsahu i formy)
-
balónky, omalovánky, bonbóny a další drobné pozornosti zejména pro děti
-
volební vlak
-
dostatek letáků A5
-
akce pro děti
2. Nápady k realizaci:
-
velmi úspěšné jsou programy pro děti - dětský den v ZOO atd.
-
osvědčily se nové formy - setkání u kávy či piva, “kotel” s pozvánkami do schránek (vlastní akce je poměrně levná)
3. Náměty pro zlepšení:
-
velké množství plakátů; v některých krajích nadbytečné množství plakátů Luxe; logo a název strany na plakátech malý, nečitelný; na většině plakátů chybělo volební číslo
-
pozdní vytištění volebních novin
-
nedostatek volebních programů JAK NA TO (dotisk až v 2. polovině volební kampaně)
-
letáky A5 - chyběla textová část
-
balíčky s čajem raději k dispozici na mítincích - příliš drahá distribuce přes pošty
-
dětské dny - objem materiálů na dětské dny byl od původního záměru silně zeštíhlen, za zbylou hotovost museli organizátoři pořídit “více muziky” (na příště zvážit poměr dodaných materiálů - předražených a hotovosti)
-
doprava materiálů - přes požadavek, aby materiály pro VyČ, JiM, SeM nebyly distribuovány přes Prahu se tak až na jednu výjimku nestalo
-
nedostatek univerzálních plakátů k dotisku (bez portrétů, textů)
C) Stručné hodnocení výsledků komunálních voleb 1998
Ve volbách do zastupitelstev obcí 13. a 14. listopadu 1998 obhájila KDU-ČSL své vedoucí postavení v počtu získaných mandátů mezi kandidujícími politickými stranami. Přes absolutní pokles o 842 získaných mandátů kandidátů navržených KDU-ČSL, jsme udrželi náskok o více než 1.300 mandátů před KSČM a těsně za ní následující ODS. Velmi výrazný nárůst počtu získaných mandátů kandidátů navržených ČSSD vynesl této straně čtvrté pořadí mezi politickými stranami se ztrátou na KDU-ČSL o téměř 3.000 mandátů.
Základ úspěchu KDU-ČSL byl ve vysokém počtu kandidátů, které KDU-ČSL do komunálních voleb navrhla. V počtu navržených kandidátů a počtu obcí, ve kterých politické strany navrhly své kandidáty nás jen nepatrně předstihla KSČM. Ve srovnání s rokem 1994 naši kandidáti kandidovali do téměř shodného počtu zastupitelstev, počet našich kandidátů byl ve srovnání s rokem 1994 a dokonce jsme zaznamenali o téměř 2.000 vyšší.
Přes výše popsané úspěchy KDU-ČSL je hlubší pohled na výsledky důvodem k pozornosti nad následujícími fakty:
1. Nízký podíl na počtu získaných mandátů v Praze, Středních, Západních a Severních Čechách.
2. Tradičně nejvyšší podíl na počtu získaných mandátů mezi významnými stranami v krajích Jihomoravském, Severomoravském, ve Východních a Jižních Čechách.
3. Více než 18% mandátů ztratila KDU-ČSL ve Středních Čechách a více než 12% na Jižní Moravě, kde naopak ČSSD zaznamenala téměř trojnásobný nárůst.
4. Velmi podrobně je potřeba analyzovat situaci v Praze, Západních a Severních Čechách, aby bylo možné udržet nadále rostoucí trend v počtu získaných mandátů.
Přehledné tabulky výsledků komunálních voleb jsou na následující vložené straně.
D) Stručné hodnocení výsledků senátních voleb 1998
Volby do Senátu PČR proběhly v listopadu 1998 a to ve 27 obvodech, I. kolo se konalo 13. a 14. listopadu, II. kolo 20. a 21. listopadu.
KDU-ČSL kandidovala v tzv. čtyřkoalici s Unií svobody, Občanskou demokratickou aliancí a Demokratickou unií. Po složitých jednáních byla podepsána dohoda o volební koalici, která US a ODA určila 12 volebních obvodů, KDU-ČSL 14 a v obvodě Most kandidoval nezávislý kandidát s podporou tzv. čtyřkoalice. V obvodě číslo 28 – Mělník KDU-ČSL poskytla kandidaturu předsedovi DEU Ing. Ratiboru Majzlíkovi. KDU-ČSL navrhla pět kandidátů bez politické příslušnosti v následujících obvodech: Karlovy Vary, Český Krumlov, Praha 10, Jičín, Kroměříž. Z těchto kandidátů uspěli kandidáti ve volebních obvodech Praha 10 a Kroměříž. Členové KDU-ČSL kandidovali v obvodech: Ústí nad Orlicí, Kutná Hora, Blansko, Brno-venkov, Olomouc, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Hodonín. Z těchto kandidátů uspěli kandidáti ve volebních obvodech: Ústí nad Orlicí, Blansko, Nový Jičín, Frýdek-Místek a Hodonín.
KDU-ČSL získala 7 mandátů. Zajímavé je, že všech 7 kandidátů KDU-ČSL, kteří postoupili do II. kola, získalo mandát. II. kola voleb se zúčastnilo pouze 20,36 % voličů.
Celkové výsledky voleb do Senátu PČR lze z hlediska KDU-ČSL i tzv. čtyřkoalice hodnotit jako velice úspěšné. KDU-ČSL získala 7 mandátů a byla druhou nejúspěšnější politickou stranou po ODS (9 mandátů). Tzv. čtyřkoalice získala 13 mandátů (ODA 4 a US 2). KSČM získala 2 mandáty. Výrazný neúspěch zaznamenala ČSSD, která získala jen 3 mandáty.
Přehlednou mapku obsazení jednotlivých senátních obvodů najdete na straně 24.
5. Vnitrostranická činnost a komunikace
Struktura zaměstnanců KDU-ČSL včetně Ústřední kanceláře je podrobně popsána v materiálu Analýza personální práce v KDU-ČSL. Delegátům Sjezdu je předložen projekt Vzdělávání v KDU-ČSL. Pro dobrou informovanost členů a organizací KDU-ČSL lze doporučit týdeník Hlas, internetové stránky KDU-ČSL a informační servis tiskového oddělení, který je distribuován zájemcům na e-mailové adresy.
Celostátní výbor se opakovaně zabýval činností odborných komisí KDU-ČSL a v závěru roku 1998 přijal Statut odborných komisí a Statut Programové rady.
Obsazení senátních obvodů po volbách 1998
PŘÍLOHY
1. Vývoj členské základny KDU-ČSL
ČLENSKÁ ZÁKLADNA A POČET MÍSTNÍCH ORGANIZACÍ KDU-ČSL k 11. 2. 1999:
Kraj
|
počet členů
|
Počet místních organizací
|
Praha
|
1 686
|
57
|
Středočeský
|
3 569
|
245
|
Jihočeský
|
3 976
|
215
|
Západočeský
|
2 084
|
103
|
Severočeský
|
1 011
|
55
|
Východočeský
|
8 646
|
310
|
Jihomoravský
|
25 384
|
844
|
Severomoravský
|
14 038
|
491
|
celkem
|
60 396
|
2 320
|
ČERVEN 1997
Kraj
|
počet členů
|
počet místních organizací
|
Praha
|
1 719
|
60
|
Středočeský
|
4 005
|
245
|
Jihočeský
|
4 219
|
221
|
Západočeský
|
2 349
|
142
|
Severočeský
|
997
|
29
|
Východočeský
|
9 657
|
344
|
Jihomoravský
|
25 774
|
875
|
Severomoravský
|
13 873
|
447
|
Celkem
|
62 593
|
2 363
|
2. Seznam zvolených okresních předsedů KDU-ČSL
Praha
Praha 1 - Němcová Ludmila
Praha 2 - Turnovská Monika Ing.
Praha 3 - Říha Vladimír MUDr.
Praha 4 - Petz Bohumil
Praha 5 - Školoudová Renáta MUDr.
Praha 6 - Miškovský Josef Ing.
Praha 7 - Říha Jan
Praha 8 - Ševčík Bohumil Ing.
Praha 9 - Krajl Jaroslav
Praha 10 - Choděra Oldřich JUDr. PhDr.
Praha 11 - Šmrha Václav Ing.
Praha 12 - Polák Jiří
Praha 13 - Baumová Anna
Praha 14 - Jirsák Tomáš Dr., CSc.
Praha 15 - Zápotocký Antonín Ing.
|
Středočeský kraj
Benešov - Klabík František
Beroun - Křížek Jan Ing.
Kladno - Horák Luboš MVDr.
Kolín - Kašpar Aleš Ing.
Kutná Hora - Ehrhardt Jan Ing.
Mělník - Nezbeda František Ing.
Mladá Boleslav - Hložek Josef Ing.
Nymburk - Kubiš Josef
Praha-východ - Václav Špaček
Praha-západ - Landšádlová Helena
Příbram - Vondrášek Eduard
Rakovník - Tomáš Valer
|
Jihočeský kraj
České Budějovice - Tetter Miroslav Doc., RNDr., CSc.
Český Krumlov - Zasadil Jan Ing.
Jindřichův Hradec - Novák Josef MVDr.
Pelhřimov - Blažek Jiří Ing.
Písek - Procházka Jaroslav Ing.
Prachatice - Šrámek Jan
Strakonice - Pavelka Vladimír MUDr.
Tábor - Zrzavecký František
|
Západočeský kraj
Domažlice - Lašek Alois MUDr.
Cheb - Martinek Zbyněk Ing.
Karlovy Vary - Bílek Miloš
Klatovy - Sankot Vlastimil Ing.
Plzeň-město - Náhlík Petr Ing.
Plzeň-jih - Blažek Miloslav
Plzeň-sever - Samko Arpád
Rokycany - Bureš František
Sokolov - Volf Miroslav
Tachov - Hochmanová Jana Ing.
|
Severočeský kraj
Česká Lípa - Škola Ivo
Děčín - Záhora Jiří
Chomutov - Flaška Jan MUDr.
Jablonec nad Nisou - Veselka Jiří
Liberec - Šourek Petr Ing.
Litoměřice - Kubišta Alois
Louny - Batala Otto PaeDr.
Most - Kostiha Stanislav Ing.
Teplice - Ševčík Jan MUDr.
Ústí nad Labem - Novotný Petr Ing.
|
Východočeský kraj
Havlíčkův Brod – Šulc Milan
Hradec Králové – Kotěra Jaromír
Chrudim – Macela Miloslav Bc.
Jičín – Jirásko Jaroslav Ing.
Náchod – Hanuš Jiří Ing.
Pardubice – Demlová Hana Ing.
Rychnov nad Kněžnou – Řezníček Josef
Semily – Kousal Ludvík
Svitavy – Kašpar Radomil
Trutnov – Krejčí Tomáš MVDr.
Ústí nad Orlicí – Mikeš František
|
Jihomoravský kraj
Blansko – Bělehrádek Stanislav Ing.
Brno-město – Benda Václav Ing.
Brno-venkov – Šustr Ladislav
Břeclav – Laštovička Zdeněk
Hodonín – Kaňa Josef Ing.
Jihlava – Kodet Václav Ing.
Kroměříž – Jurčík Vojtěch
Prostějov – Pospíšil Ladislav
Třebíč – Pálenský Jiří Ing.
Uherské Hradiště – Pícha Zdeněk Ing.
Vyškov – Adamec František MUDr.
Zlín – Škopík Jan Ing.
Znojmo – Brauner Jiří
Žďár nad Sázavou – Hulák Jaroslav
|
Severomoravský kraj
Bruntál – Kočandrle Jaroslav Ing.
Frýdek-Místek – Carbol Jiří Ing.
Karviná – Zápecová Marie PhDr.
Nový Jičín – Janek Alois
Olomouc-město – Horáková Marie MUDr.
Olomouc-okres – Beil Zdeněk Ing.
Opava – Chamráth Rudolf Ing.
Ostrava – Gelnar Vladimír Ing.
Přerov – Šiška Otakar JUDr.
Šumperk – Šafařík Pavel Ing.
Vsetín – Mikušek Jaromír Mgr.
Jeseník – Škarpa Karel
|
3. Předsedové odborných komisí
Název komise
|
Jméno a příjmení
|
Životní prostředí
|
RNDr. Libor Ambrozek
|
Rodinná a sociální politika
|
MVDr. František Bartoš
|
Doprava a spoje
|
Ing. Ivan Foltýn
|
Zahraniční
|
RNDr. Vilém Holáň
|
Zdravotnictví
|
MUDr. Josef Janeček
|
Ekonomická
|
Ing. Miroslav Kalousek
|
Politika bydlení
|
Ing. Tomáš Kvapil
|
Zemědělství
|
Ing. Josef Lux
|
Tisková komise
|
Petr Koutný
|
Bezpečnost a spravedlnost
|
JUDr. Cyril Svoboda
|
Státní správa, samospráva, místní a regionální rozvoj
|
Ing. Jiří Šenkýř
|
Školství a věda
|
Ing. Michaela Šojdrová
|
Kultura a sdělovací prostředky
|
Ing. Jaromír Talíř
|
Obrana
|
Mgr. Aleš Doležal
|
Komise pro řešení vztahu státu a církví
|
Ing. Pavel Tollner
|