1. Úvod
Od královéhradeckého sjezdu KDU-ČSL, který se uskutečnil ve dnech 27. - 28. září. 1997, prošla politická scéna bouřlivým vývojem. Nepříznivý vývoj ekonomiky a neochota k nápravě chyb byly zkomplikovány aférami kolem financování politických stran, které vyústily ve vnitřní krizi v ODS. Vývoj se vyznačoval ztrátou důvěry v politiku a podstatným způsobem zhoršoval kredit naší země nejen v očích našich občanů, ale i v zahraničí. Neudržitelnost politického stylu neomylnosti a nekritizovatelnosti vyústila v celou řadu změn na politické scéně.
23. října 1997 odstoupil z obou svých funkcí místopředseda vlády a ministr zahraničí Josef Zieleniec, na jeho místo byl jmenován Jaroslav Šedivý. Dne 8. listopadu 1997 nastoupil za odstupujícího Jindřicha Vodičku, který byl zároveň jmenován ministrem vnitra, Stanislav Volák. 28. listopadu 1997 - po výzvě Jana Rumla a Ivana Pilipa, aby Václav Klaus rezignoval na post předsedy strany - vystoupila KDU-ČSL z koalice a tento krok byl následován i Občanskou demokratickou aliancí.
Poté dne 17. prosince jmenoval prezident Václav Havel pana Josefa Tošovského premiérem a pověřil ho sestavením nové vlády. Nový premiér představil vládu 30. prosince 1997 a prezident ji jmenoval 2. ledna roku 1998.
2. Práce klubu poslanců KDU-ČSL
ve II. volebním období PS PČR
Činnost Klubu poslanců KDU-ČSL v tomto rozbouřeném čase směřovala ke stabilizaci celé situace a klidnému dovedení země k předčasným volbám. Klub podpořil tzv. balíčkové zákony, které reagovaly na nepříznivý vývoj ekonomiky a vycházely z vládního materiálu nazvaného Korekce hospodářské politiky a další transformační opatření. Sem patří např.:
Novela zákona o bankách
Smyslem novely bylo zejména omezení vztahu bank k jiným právnickým osobám s cílem eliminovat rizika vyplývající z možného konfliktu zájmů, oddělení úvěrových operací bank od funkce bank jako správce a majitele portfolia a oddělení personálního propojení statutárních orgánů bank a statutárních orgánů podniků.
Novela zákona o státní sociální podpoře
Cílem novely bylo omezení výdajů v oblasti státní sociální podpory.
Novela zákona o důchodovém pojištění
Tento návrh upravoval zákonné podmínky pro valorizaci důchodů.
Zákon o Komisi pro cenné papíry
Jeho smyslem bylo vyplnit mezeru v naprosto nedostatečné kontrole kapitálového trhu.
Novela zákona o konkurzu a vyrovnání
Smyslem bylo zpřísnit a urychlit konkursní řízení.
Vzhledem k tomu, že omezení výdajů v sociální oblasti bez doprovodných aktivit v hospodářské politice považoval náš klub za nedostatečné, prosadil omezení platnosti restriktivních omezení na dobu jednoho roku, kterou považoval za dostatečně dlouhou k tomu, aby mohlo být dosaženo dohody v otázce přijetí efektivních opatření v hospodářské politice a aby mohl být znovu nastartován hospodářský růst. V této době se vedení klubu aktivně účastnilo jednání jak s vedením jednotlivých parlamentních stran, tak jednání s prezidentem republiky o vyřešení politické situace.
Výsledkem byla jednomyslná podpora vyslovení důvěry Tošovského vládě.
Klub se aktivně podílel na dohodách, které umožnily předčasné volby v roce 1998. V této době začíná úzká spolupráce mezi klubem KDU-ČSL a nově vzniklým klubem US.
Přesto, že se jednalo o období svým způsobem provizorní, podařilo se v této době dosáhnou několika zásadních úspěchů. Tím nejzásadnějším bylo přistoupení k Severoatlantické smlouvě a definitivní zakotvení ČR v západních bezpečnostních strukturách. Je třeba zdůraznit, že na tomto úspěchu se KDU-ČSL podílela nejen prostřednictvím svého poslaneckého klubu, ale zároveň jako strana, která byla dlouhodobě zodpovědná za resort obrany.
Vzhledem k tomu, že jedním ze základních důvodů nespokojenosti s politickou situací byly aféry s financováním politických stran, předložili poslanci KDU-ČSL návrh zákona, kterým se mění zákon o sdružování v politických stranách a politických hnutích. Jeho smyslem bylo otázku financování politických stran včetně sponzorství zprůhlednit. Tento návrh byl však vrácen - a to i hlasy ODS - k dopracování.
Přestože závěr druhého volebního období byl poznamenám blížícími se volbami, lze působení klubu KDU-ČSL považovat za velmi pozitivní. Poslanci předložili celou řadu legislativních iniciativ - viz. příloha. č.1.
3. Práce klubu poslanců KDU-ČSL
ve III. volebním období PS PČR
Volby 1998 znamenaly na jedné straně zpřehlednění politické situace v PSP ČR, ve volbách neuspěli republikáni a Důchodci za životní jistoty, na druhé straně přinesly nový jev na politické scéně: největší rivalové se spojili svazkem opoziční smlouvy. Nastoupila menšinová vláda sociálních demokratů, podpořená pouze hlasy poslanců za ČSSD.
Poslanecký klub KDU-ČSL zvýšil ve volbách počet svých členů na 20, což představuje 10% všech poslanců ve sněmovně Parlamentu ČR. Dva z poslanců KDU-ČSL se stali předsedy parlamentních výborů: Miloslav Výborný předsedou výboru mandátového a imunitního a Cyril Svoboda předsedou výboru petičního. Sedm poslanců KDU-ČSL se stalo místopředsedy parlamentních výborů. Klub velmi úzce spolupracuje s vedením KDU-ČSL, aby co nejefektivněji prosazoval program KDU-ČSL. Pravidelná jednání klubu se konají v PSP vždy v úterý od jedenácti hodin, a to v těch týdnech, které jsou určeny pro jednání výborů a kdy se konají schůze PSP.
A) Vztah k ostatním politickým klubům
Rozložení politických sil v PSP ČR ukazuje tab.č.1. Z tohoto rozložení je zřejmý poměr sil v PSP ČR a možnosti vyjednávání s politickými kluby.
I po volbách roku 1998 zůstává nejbližším politickým klubem Klub US, s kterým poslanecký klub KDU-ČSL nejčastěji konzultuje možnosti společného postupu. Konzultace s jinými demokratickými kluby jsou příležitostné a týkají se pouze jednotlivých témat.
Pro zvýšení kultivace politické scény předložili ihned po volbách poslanci KDU-ČSL řadu novel zákonů (viz. příloha č.2 ). Jejich smyslem bylo jednak omezení poslanecké imunity, jednak omezení sociálního zabezpečení ústavních činitelů v době nemoci tak, aby toto zabezpečení odpovídalo běžnému stupni zabezpečení v této zemi. Bohužel tento návrh sněmovnou přijat nebyl.
B) Některé návrhy zákonů
Vzhledem k ekonomické situaci země poslanci KDU-ČSL odmítli všechny návrhy směřující ke zvýšení odvodové zátěže obyvatel (např. opakované návrhy vlády na zvýšení pojistného na důchodové zabezpečení). Na druhé straně podporují zvýšení principu ekvivalence, aby výše dávky alespoň částečně odpovídala výši příspěvku, který je do systému odváděn.
Schválení rozpočtu
Zásadní normou v novém volebním období se stal rozpočet pro rok 1999, který jsme v první verzi odmítli jako nevyhovující.
Vzhledem k tomu, že opoziční smlouva garantuje této vládě čtyřleté funkční období bez ohledu na to, zda je její rozpočet schválen či nikoliv, a vzhledem k tomu, že rozpočtové provizorium by znamenalo, že vláda jedná podle navrženého rozpočtu, ale přitom není Parlamentem kontrolována, rozhodl se Klub KDU-ČSL pro verzi, do které se podařilo zapracovat některé naše návrhy. PSP ČR přijala náš návrh usnesení, které bylo podpořeno i poslaneckým klubem ODS.
Vzhledem k tomu, že ODS (která usnesení podpořila a to včetně jejího předsedy) napadla klub KDU-ČSL za podporu rozpočtu, přijal náš klub odpovídající stanovisko (příloha č.3). Bohužel nebyl přijat náš návrh, který žádal vládu, aby v první polovině roku ze schváleného rozpočtu utrácela každé čtvrtletí pouze 22% vzhledem k tomu, že se příjmová stránka rozpočtu nemusí, vzhledem k nejistému ekonomickému vývoji, naplňovat podle odhadů MF.
Novela zákona o dani z příjmů
Klub podpořil přijetí této novely.
Schválení novely bylo součástí dohody o podpoře novely zákona o spotřebních daních. Novela znamená snížení odvodového zatížení, odstranění studené progrese, zvýšení odečitatelných položek na děti. Snižování odvodové zátěže a přesun zdanění z daní přímých do oblasti daní nepřímých je součástí programu většiny politických stran.
Návrh zákona o registrovaném partnerství osob stejného pohlaví
Vzhledem k tomu, že se jedná z pohledu konzervativních hodnot o relativizaci postavení rodiny ve společnosti, klub hlasoval pro zamítnutí předložené novely.
Zásah NATO v Jugoslávii
Poslanecký klub jednomyslně podpořil všechny aktivity NATO v Jugoslávii jako poslední šanci jak zabránit etnickým čistkám a humanitární katastrofě v oblasti.
4. Závěr
V průběhu III. volebního období PSP zasedala třináctkrát v této době projednali poslanci více než 100 návrhů zákonů a mezinárodních smluv. Poslanci KDU-ČSL v této době předložili buď jako hlavní autoři nebo jako spoluautoři 12 návrhů zákonů.
Přehled členů klubu, jejich zařazení v orgánech PSP ČR a adresy jejich kanceláří ukazuje tabulka č. 2.
Tabulka č.1
Kluby poslanců v Poslanecké sněmovně PS PČR
Klub poslanců |
Počet členů |
Noví /znovuzvolení poslanci |
ČSSD |
74 |
24/50 |
ODS |
63 |
41/22 |
KSČM |
24 |
5/19 |
KDU-ČSL |
20 |
6/14 |
US |
19 |
15/4 |
Tab. č. 2
Členové poslaneckého Klubu KDU-ČSL
Poslanec |
Člen orgánu PSP |
Poslanecká kancelář |
Tel.PSP
02/5717 |
Poznámky: |
Ambrozek Libor, RNDr. |
Výbor pro veřejnou správu,regionální rozvoj a životní prostředí |
Sadová 1
695 01 Hodonín
0628/34 04 62 |
-2069 |
|
Grůza Jan, ing. |
Výbor zemědělský (místopředseda),
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí,
Podvýbor pro bydlení,
Podvýbor pro integrovaný záchranný systém a nouzové plánování |
Starobrněnská 20
657 19 Brno
05/42 21 03 90 |
-2070 |
|
Holáň Vilém, RNDr. |
Výbor pro evropskou integraci (místopředseda),
vedoucí stálé delegace SEI |
Muglinovská 2051
712 00 Ostrava
069/22 48 61 |
-2072 |
|
Janeček Josef, MUDr. |
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví,
Podvýbor pro lékovou politiku,
Komise pro práci sněmovny |
Karlovo n.5
128 00 Praha 2
02/299 642 |
-2073 |
Místopředseda klubu |
Kalousek Miroslav, ing. |
Výbor hospodářský,
Výbor pro obranu a bezpečnost, komise
Pro vojenské a obranné zpravodajství |
Zavadilská 2472
390 02 Tábor
0361/28 21 83 |
-2079 |
|
Karas Jiří, JUDr.ing.
|
Výbor zahraniční,
Podvýbor pro stryk s krajany, člen volební komise PSP |
Karlovo n. 38
674 01 Třebíč
0618/41 95 |
-2075 |
|
Kasal Jan,ing. |
Organizační výbor,
Podvýbor pro státní vyznamenání (předseda)
Podvýbor pro heraldiku |
Komenského 1
591 01 Žďár nad Sázavou
0616/239 64 |
-2095 |
Předseda klubu |
Kvapil Tomáš,ing. |
Výbor pro veřejnou správu,regionální rozvoj a životní prostředí,
Podvýbor pro bydlení,
Podvýbor pro regionální rozvoj,
Podvýbor pro mládež |
Třída 1. máje 5
772 00 Olomouc |
-2007 |
|
Lobkowicz Jaroslav,ing. |
Výbor zemědělský,
Výbor pro evropskou integraci |
Americká 29
301 38 Plzeň-město
019/ 723 66 36 |
-2080 |
|
Lux Josef, ing. |
Výbor organizační |
Dobrovského 73
563 01 Lanškroun |
-2074 |
|
Mullerová Ludmila, ing. |
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví |
Obránců míru 25
792 01 Bruntál
0646/26 69 |
-2060 |
|
Parkanová Vlasta, JUDr. |
Výbor ústavně právní
Podvýbor pro vězeňství |
Čs.armády 145
261 00 Příbram
0306/262 82 |
-2088 |
|
Severa Pavel |
Výbor pro obranu a bezpečnost (místopředseda),
podvýbor pro zpravodajské služby,
člen stálé komise KPOR |
Toulovcovo n. 1102
570 01 Litomyšl
0464/61 90 09 |
-2081 |
|
Svoboda Cyril, JUDr. |
Výbor petiční (předseda),
stálá komise pro kontrolu BIS |
Karlovo nám. 5
120 00 Praha 2
02/900 009 50 |
-3241 |
|
Šafařík Pavel,ing. |
Výbor rozpočtový (místopředseda) |
Slovanská 2
787 01 Šumperk
0649/21 35 33 |
-2082 |
|
Šojdrová Michaela,ing. |
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu,
Podvýbor pro vědu a Vysoké školy, školství tělovýchovu a mládež |
Na kopečku 1487
767 01 Kroměříž
0634/20091 |
-2083 |
|
Šustr Ladislav |
Výbor rozpočtový |
Pellicova 2c
602 00 Brno
05/432 448 83 |
-2086 |
|
Talíř Jaromír,ing. |
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (místopředseda)
Podvýbor pro veřejnou správu |
Lannova 13
370 11 České Budějovice
038/ 589 20 |
-2084 |
Místopřed-seda klubu |
Tollner Pavel,ing. |
Výbor petiční,
Výbor zahraniční |
Jezuitská 3
412 01 Litoměřice
0416/73 19 65 |
-2085 |
|
Výborný Miloslav, JUDr. |
Výbor mandátový a imunitní (předseda) |
Městský park 274
537 01 Chrudim
0455/26 70 |
-3401 |
|
PŘÍLOHY
1. PŘEHLED NÁVRHŮ ZÁKONŮ VE II. VOLEBNÍM OBDOBÍ
PŘEDLOŽENÝCH KLUBEM KDU-ČSL POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ
OD 1. 6. 1996 DO 20. 6. 1998
Tisk
|
Autor
(poslanci)
|
Název návrhu
|
Termín
I. čtení |
Zpravodaj
I. čtení
|
Výsledek
|
91
|
Janeček
a další
|
z.o síti zdravotnických zařízení, o změně
z.ČNR č. 550/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, o změně z. ČNR č. 592/92 Sb.,
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
o změně z. ČNR č. 587/92 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů a o změně z. ČNR č. 280/92 Sb., o resortních, odborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
|
25. 2. |
|
navrhovatelem
vzat zpět
|
140
|
Karas a další |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže |
16. 5. |
Bartoš
VVVKM |
č. 307/97 Sb |
200
|
Mach a Palas |
nov. z., kterým se mění z. č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů |
17. 10. |
ÚPV
Benda |
č. 92/98 Sb. |
255
|
Marvanová, Novák, Orel a další |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny |
3. 2. |
ÚPV
Kudláček |
navrhovatelem vzat zpět |
281
|
Karas a další |
z. o Nejvyšším kontrolním úřadu |
30.1.1998 |
RV
Páv |
navrhovatelem vzat zpět |
286
|
Šojdrová |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podrobných hrách, ve znění z. č. 70/1994 Sb. |
3. 12.
3. 4. 1998 |
RV
Tlustý |
do II. čtení RV
vzat zpět ve III. čtení |
291
|
Karas a Uhde |
nov. z., kterým se doplňuje z. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů |
3. 12. |
VOB
Langer |
č. 78/98 Sb. |
376
|
Grůza a Marvanová |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů |
25. 2. |
RV
Kolář |
č. 168/98 Sb. |
406
|
Janeček a další |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů |
2. 4. |
RV
Wagner |
vráceno k dopracování |
420
|
Janeček a další |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 357/1992 Sb., o d. dědické, d. darovací a d. z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů |
Celkem předloženo 10 návrhů
Stav ke dni 27. dubna 1999
2. PŘEHLED NÁVRHŮ ZÁKONŮ VE III. VOLEBNÍM OBDOBÍ
PŘEDLOŽENÝCH KLUBEM KDU-ČSL POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ
OD 20. 6. 1998
Tisk
|
Autor
(poslanci)
|
Název návrhu
|
Termín
I. čtení
|
Zpravodaj
I. čtení
|
Výsledek
|
17
|
Janeček a další |
nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů |
15.10.1998 |
|
vrácen k dopracování |
20
|
Výborný a další |
nov. ú.z., kterým se mění a doplňuje
ú.z. ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava ČR
|
16.10.1998 |
|
vrácen k dopracování |
21
|
Výborný a další |
nov. z., kterým se mění z. č.90/1995
Sb., o jednacím řádu
|
16.10.1998 |
|
vrácen k dopracování |
24
|
Janeček a další |
nov. z., kterým se mění z. č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů |
24.11.1998 |
ÚPV,VSPZ
Matulka |
do II. čtení
ÚPV,VSPZ |
31
|
Lux a další |
z. o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně a doplnění z. ČNR č. 569/91 Sb., o Pozemkovém fondu ČR, ve znění pozdějších předpisů a z. ČNR č. 357/92 Sb., o daní dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů |
25.11.1998
1.4.1999
|
ZeV
Pešán |
do II. čtení
VSRŽP, ZeV
schválen ve III. čtení, nyní v Senátu |
43
|
Karas a Tollner |
nov. z. , kterým se mění a doplňuje z. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů |
3.2.1999 |
RV
Šustr |
zamítnut v I. čtení |
65
|
Kvapil a Ambrozek |
nov.z., kterým se mění a doplňuje z. č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění z.č.10/1993 Sb. |
13.1.1999
1.4.1999
|
ZeV
Hort |
do II.čtení
ZeV, VSRŽP
schválen ve III. čtení, nyní v Senátu |
96
|
Janeček a Talíř |
nov.z., kterým se mění z.č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikoamiemi, ve znění z. č. 425/1990 Sb., z.č. 40/1995 Sb a z.č. 299/1997 Sb. |
26.3.1999 |
VSPZ
Emmerová |
do II.čtení
VSPZ |
120
|
Svoboda a další |
ú.z. o lidovém hlasování (referendu) |
26.3.1999 |
ÚPV
Koudelka |
do II.čtení
ÚPV,PV |
129
|
Janeček a další |
nov.z., kterým se mění z. ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších úprav |
26.3.1999 |
VSPZ
Čevela |
do II.čtení
VSPZ |
184
|
Kalousek, Ambrozek, Šojdrová a další |
kterým se doplňuje z. ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů |
Celkem 11 návrhů
Stav ke dni 27. dubna 1999
3. STANOVISKO POSLANECKÉHO KLUBU KDU-ČSL
ZE DNE 15. 10. 1998
Poslanecký klub KDU-ČSL se seznámil se stanoviskem ODS k hlasování o státním rozpočtu na rok 1999, které dnes ODS poskytla novinářům. Klub je bohužel nucen toto stanovisko kvalifikovat jako pokus o klamání veřejnosti. Poslanecká sněmovna včera přijala usnesení, jehož součástí byl i přijatý návrh poslance KDU-ČSL M. Kalouska.
Tento návrh doporučuje vládě “případný deficit vyjádřit v konkrétních výdajových položkách, které:
a) budou prokazatelně působit stimulačně k oživení hospodářského růstu,
b) budou použity ke krytí zátěží státních financí, které nejsou zahrnuty v předkládané bilanci příjmů a výdajů rozpočtu”.
Pro toto usnesení hlasovali i všichni poslanci ODS včetně jejího předsedy. Návrh, který KDU-ČSL sněmovně předložila a který byl přijat, směřuje k nápravě minulých chyb a usiluje o poctivé přiznání situace v zemi a poctivý přístup k jejímu řešení.
KDU-ČSL byla součástí vlád, za jejichž působení postupně docházelo k deficitu veřejných financí. V průběhu tohoto období usilovala stále silněji o změnu takového způsobu vládnutí. KDU-ČSL o takovou změnu usiluje i nyní.