KDU.breadcrumbs.homeAkce Sjezd 1999 Materiály sjezdu Zpráva o činnosti Klubu poslanců PSP ČR
Zpět

Zpráva o činnosti Klubu poslanců PSP ČR

Přidáno 7. 7. 2015

1. Úvod

Od královéhradeckého sjezdu KDU-ČSL, který se uskutečnil ve dnech 27. - 28. září. 1997, prošla politická scéna bouřlivým vývojem. Nepříznivý vývoj ekonomiky a neochota k nápravě chyb byly zkomplikovány aférami kolem financování politických stran, které vyústily ve vnitřní krizi v ODS. Vývoj se vyznačoval ztrátou důvěry v politiku a podstatným způsobem zhoršoval kredit naší země nejen v očích našich občanů, ale i v zahraničí. Neudržitelnost politického stylu neomylnosti a nekritizovatelnosti vyústila v celou řadu změn na politické scéně.

23. října 1997 odstoupil z obou svých funkcí místopředseda vlády a ministr zahraničí Josef Zieleniec, na jeho místo byl jmenován Jaroslav Šedivý. Dne 8. listopadu 1997 nastoupil za odstupujícího Jindřicha Vodičku, který byl zároveň jmenován ministrem vnitra, Stanislav Volák. 28. listopadu 1997 - po výzvě Jana Rumla a Ivana Pilipa, aby Václav Klaus rezignoval na post předsedy strany - vystoupila KDU-ČSL z koalice a tento krok byl následován i Občanskou demokratickou aliancí.

Poté dne 17. prosince jmenoval prezident Václav Havel pana Josefa Tošovského premiérem a pověřil ho sestavením nové vlády. Nový premiér představil vládu 30. prosince 1997 a prezident ji jmenoval 2. ledna roku 1998.

 

2. Práce klubu poslanců KDU-ČSL
ve II. volebním období PS PČR

Činnost Klubu poslanců KDU-ČSL v tomto rozbouřeném čase směřovala ke stabilizaci celé situace a klidnému dovedení země k předčasným volbám. Klub podpořil tzv. balíčkové zákony, které reagovaly na nepříznivý vývoj ekonomiky a vycházely z vládního materiálu nazvaného Korekce hospodářské politiky a další transformační opatření. Sem patří např.:

Novela zákona o bankách
Smyslem novely bylo zejména omezení vztahu bank k jiným právnickým osobám s cílem eliminovat rizika vyplývající z možného konfliktu zájmů, oddělení úvěrových operací bank od funkce bank jako správce a majitele portfolia a oddělení personálního propojení statutárních orgánů bank a statutárních orgánů podniků.

Novela zákona o státní sociální podpoře
Cílem novely bylo omezení výdajů v oblasti státní sociální podpory.

Novela zákona o důchodovém pojištění
Tento návrh upravoval zákonné podmínky pro valorizaci důchodů.

Zákon o Komisi pro cenné papíry
Jeho smyslem bylo vyplnit mezeru v naprosto nedostatečné kontrole kapitálového trhu.

Novela zákona o konkurzu a vyrovnání
Smyslem bylo zpřísnit a urychlit konkursní řízení.

Vzhledem k tomu, že omezení výdajů v sociální oblasti bez doprovodných aktivit v hospodářské politice považoval náš klub za nedostatečné, prosadil omezení platnosti restriktivních omezení na dobu jednoho roku, kterou považoval za dostatečně dlouhou k tomu, aby mohlo být dosaženo dohody v otázce přijetí efektivních opatření v  hospodářské politice a aby mohl být znovu nastartován hospodářský růst. V této době se vedení klubu aktivně účastnilo jednání jak s vedením jednotlivých parlamentních stran, tak jednání s prezidentem republiky o vyřešení politické situace.

Výsledkem byla jednomyslná podpora vyslovení důvěry Tošovského vládě.

Klub se aktivně podílel na dohodách, které umožnily předčasné volby v roce 1998. V této době začíná úzká spolupráce mezi klubem KDU-ČSL a nově vzniklým klubem US.

Přesto, že se jednalo o období svým způsobem provizorní, podařilo se v této době dosáhnou několika zásadních úspěchů. Tím nejzásadnějším bylo přistoupení k Severoatlantické smlouvě a definitivní zakotvení ČR v západních bezpečnostních strukturách. Je třeba zdůraznit, že na tomto úspěchu se KDU-ČSL podílela nejen prostřednictvím svého poslaneckého klubu, ale zároveň jako strana, která byla dlouhodobě zodpovědná za resort obrany.

Vzhledem k tomu, že jedním ze základních důvodů nespokojenosti s politickou situací byly aféry s financováním politických stran, předložili poslanci KDU-ČSL návrh zákona, kterým se mění zákon o sdružování v politických stranách a politických hnutích. Jeho smyslem bylo otázku financování politických stran včetně sponzorství zprůhlednit. Tento návrh byl však vrácen - a to i hlasy ODS - k dopracování.

Přestože závěr druhého volebního období byl poznamenám blížícími se volbami, lze působení klubu KDU-ČSL považovat za velmi pozitivní. Poslanci předložili celou řadu legislativních iniciativ - viz. příloha. č.1.

 

3. Práce klubu poslanců KDU-ČSL
ve III. volebním období PS PČR

Volby 1998 znamenaly na jedné straně zpřehlednění politické situace v  PSP ČR, ve volbách neuspěli republikáni a Důchodci za životní jistoty, na druhé straně přinesly nový jev na politické scéně: největší rivalové se spojili svazkem opoziční smlouvy. Nastoupila menšinová vláda sociálních demokratů, podpořená pouze hlasy poslanců za ČSSD.

Poslanecký klub KDU-ČSL zvýšil ve volbách počet svých členů na 20, což představuje 10% všech poslanců ve sněmovně  Parlamentu ČR. Dva z poslanců KDU-ČSL se stali předsedy parlamentních výborů: Miloslav Výborný předsedou výboru mandátového a imunitního a Cyril Svoboda předsedou výboru petičního. Sedm poslanců KDU-ČSL se stalo místopředsedy parlamentních výborů. Klub velmi úzce spolupracuje s vedením KDU-ČSL, aby co nejefektivněji prosazoval program KDU-ČSL. Pravidelná jednání klubu se konají v PSP vždy v úterý od jedenácti hodin, a to v těch týdnech, které jsou určeny pro jednání výborů a kdy se konají schůze PSP.

 

A) Vztah k ostatním politickým klubům

Rozložení politických sil v PSP ČR ukazuje tab.č.1. Z tohoto rozložení je zřejmý poměr sil v PSP ČR a možnosti vyjednávání s politickými kluby.

I po volbách roku 1998 zůstává nejbližším politickým klubem Klub US, s kterým poslanecký klub KDU-ČSL nejčastěji konzultuje možnosti společného postupu. Konzultace s jinými demokratickými kluby jsou příležitostné a týkají se pouze jednotlivých témat.

Pro zvýšení kultivace politické scény předložili ihned po volbách poslanci KDU-ČSL řadu novel zákonů (viz. příloha č.2 ). Jejich smyslem bylo jednak omezení poslanecké imunity, jednak omezení sociálního zabezpečení ústavních činitelů v době nemoci tak, aby toto zabezpečení odpovídalo běžnému stupni zabezpečení v této zemi. Bohužel tento návrh sněmovnou přijat nebyl.

 

B) Některé návrhy zákonů

Vzhledem k ekonomické situaci země poslanci KDU-ČSL odmítli všechny návrhy směřující ke zvýšení odvodové zátěže obyvatel (např. opakované návrhy vlády na zvýšení pojistného na důchodové zabezpečení). Na druhé straně podporují zvýšení principu ekvivalence, aby výše dávky alespoň částečně odpovídala výši příspěvku, který je do systému odváděn.

Schválení rozpočtu

Zásadní normou v novém volebním období se stal rozpočet pro rok 1999, který jsme v první verzi odmítli jako nevyhovující.

Vzhledem k tomu, že opoziční smlouva garantuje této vládě čtyřleté funkční období bez ohledu na to, zda je její rozpočet schválen či nikoliv, a vzhledem k tomu, že rozpočtové provizorium by znamenalo, že vláda jedná podle navrženého rozpočtu, ale přitom není Parlamentem kontrolována, rozhodl se Klub KDU-ČSL pro verzi, do které se podařilo zapracovat některé naše návrhy. PSP ČR přijala náš návrh usnesení, které bylo podpořeno i poslaneckým klubem ODS.

Vzhledem k tomu, že ODS (která usnesení podpořila a to včetně jejího předsedy) napadla klub KDU-ČSL za podporu rozpočtu, přijal náš klub odpovídající stanovisko (příloha č.3). Bohužel nebyl přijat náš návrh, který žádal vládu, aby v první polovině roku ze schváleného rozpočtu utrácela každé čtvrtletí pouze 22% vzhledem k tomu, že se příjmová stránka rozpočtu nemusí, vzhledem k nejistému ekonomickému vývoji, naplňovat podle odhadů MF.

Novela zákona o dani z příjmů

Klub podpořil přijetí této novely.

Schválení novely bylo součástí dohody o podpoře novely zákona o spotřebních daních. Novela znamená snížení odvodového zatížení, odstranění studené progrese, zvýšení odečitatelných položek na děti. Snižování odvodové zátěže a přesun zdanění z daní přímých do oblasti daní nepřímých je součástí programu většiny politických stran.

Návrh zákona o registrovaném partnerství osob stejného pohlaví

Vzhledem k tomu, že se jedná z pohledu konzervativních hodnot o relativizaci postavení rodiny ve společnosti, klub hlasoval pro zamítnutí předložené novely.

Zásah NATO v Jugoslávii

Poslanecký klub jednomyslně podpořil všechny aktivity NATO v Jugoslávii jako poslední šanci jak zabránit etnickým čistkám a humanitární katastrofě v oblasti.

 

4. Závěr

V průběhu III. volebního období PSP zasedala třináctkrát v této době projednali poslanci více než 100 návrhů zákonů a mezinárodních smluv. Poslanci KDU-ČSL v této době předložili buď jako hlavní autoři nebo jako spoluautoři 12 návrhů zákonů.

Přehled členů klubu, jejich zařazení v orgánech PSP ČR a adresy jejich kanceláří ukazuje tabulka č. 2.

 

Tabulka č.1

Kluby poslanců v Poslanecké sněmovně PS PČR

Klub poslanců Počet členů Noví /znovuzvolení poslanci
ČSSD 74 24/50
ODS 63 41/22
KSČM 24 5/19
KDU-ČSL 20 6/14
US 19 15/4

 

Tab. č. 2

Členové poslaneckého Klubu KDU-ČSL

Poslanec Člen orgánu PSP Poslanecká kancelář Tel.PSP
02/5717
Poznámky:
Ambrozek Libor, RNDr. Výbor pro veřejnou správu,regionální rozvoj a životní prostředí Sadová 1
695 01 Hodonín
0628/34 04 62
-2069  
Grůza Jan, ing. Výbor zemědělský (místopředseda),
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí,
Podvýbor pro bydlení,
Podvýbor pro integrovaný záchranný systém a nouzové plánování
Starobrněnská 20
657 19 Brno
05/42 21 03 90
-2070  
Holáň Vilém, RNDr. Výbor pro evropskou integraci (místopředseda),
vedoucí stálé delegace SEI
Muglinovská 2051
712 00 Ostrava
069/22 48 61
-2072  
Janeček Josef, MUDr. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví,
Podvýbor pro lékovou politiku,

Komise pro práci sněmovny
Karlovo n.5
128 00 Praha 2
02/299 642
-2073 Místopředseda klubu
Kalousek Miroslav, ing. Výbor hospodářský,
Výbor pro obranu a bezpečnost, komise
Pro vojenské a obranné zpravodajství
Zavadilská 2472
390 02 Tábor
0361/28 21 83
-2079  

Karas Jiří, JUDr.ing.

Výbor zahraniční,
Podvýbor pro stryk s krajany, člen volební komise PSP
Karlovo n. 38
674 01 Třebíč
0618/41 95
-2075  
Kasal Jan,ing. Organizační výbor,
Podvýbor pro státní vyznamenání (předseda)
Podvýbor pro heraldiku
Komenského 1
591 01 Žďár nad Sázavou
0616/239 64
-2095 Předseda klubu
Kvapil Tomáš,ing. Výbor pro veřejnou správu,regionální rozvoj a životní prostředí,
Podvýbor pro bydlení,
Podvýbor pro regionální rozvoj,
Podvýbor pro mládež
Třída 1. máje 5
772 00 Olomouc
-2007  
Lobkowicz Jaroslav,ing. Výbor zemědělský,
Výbor pro evropskou integraci
Americká 29
301 38 Plzeň-město
019/ 723 66 36
-2080  
Lux Josef, ing. Výbor organizační Dobrovského 73
563 01 Lanškroun
-2074  
Mullerová Ludmila, ing. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví Obránců míru 25
792 01 Bruntál
0646/26 69
-2060  
Parkanová Vlasta, JUDr. Výbor ústavně právní
Podvýbor pro vězeňství
Čs.armády 145
261 00 Příbram
0306/262 82
-2088  
Severa Pavel Výbor pro obranu a bezpečnost (místopředseda),
podvýbor pro zpravodajské služby,
člen stálé komise KPOR
Toulovcovo n. 1102
570 01 Litomyšl
0464/61 90 09
-2081  
Svoboda Cyril, JUDr. Výbor petiční (předseda),
stálá komise pro kontrolu BIS
Karlovo nám. 5
120 00 Praha 2
02/900 009 50
-3241  
Šafařík Pavel,ing. Výbor rozpočtový (místopředseda) Slovanská 2
787 01 Šumperk
0649/21 35 33
-2082  
Šojdrová Michaela,ing. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu,
Podvýbor pro vědu a Vysoké školy, školství tělovýchovu a mládež
Na kopečku 1487
767 01 Kroměříž
0634/20091
-2083  
Šustr Ladislav Výbor rozpočtový Pellicova 2c
602 00 Brno
05/432 448 83
-2086  
Talíř Jaromír,ing. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (místopředseda)
Podvýbor pro veřejnou správu
Lannova 13
370 11 České Budějovice
038/ 589 20
-2084 Místopřed-seda klubu
Tollner Pavel,ing. Výbor petiční,
Výbor zahraniční
Jezuitská 3
412 01 Litoměřice
0416/73 19 65
-2085  
Výborný Miloslav, JUDr. Výbor mandátový a imunitní (předseda) Městský park 274
537 01 Chrudim
0455/26 70
-3401  

 

PŘÍLOHY

1. PŘEHLED NÁVRHŮ ZÁKONŮ VE II. VOLEBNÍM OBDOBÍ 
PŘEDLOŽENÝCH KLUBEM KDU-ČSL POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ 
OD 1. 6. 1996 DO 20. 6. 1998

Tisk

Autor
(poslanci)

Název návrhu

Termín
I. čtení

Zpravodaj
I. čtení

Výsledek

91

Janeček

a další

z.o síti zdravotnických zařízení, o změně

z.ČNR č. 550/91 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, o změně z. ČNR č. 592/92 Sb.,

o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů,

o změně z. ČNR č. 587/92 Sb.,

o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů a o změně z. ČNR č. 280/92 Sb., o resortních, odborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů

25. 2.   navrhovatelem

vzat zpět

140

Karas a další nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže 16. 5. Bartoš
VVVKM
č. 307/97 Sb

200

Mach a Palas nov. z., kterým se mění z. č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
17. 10. ÚPV
Benda
č. 92/98 Sb.

255

Marvanová, Novák, Orel a další nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny 3. 2. ÚPV
Kudláček
navrhovatelem vzat zpět

281

Karas a další z. o Nejvyšším kontrolním úřadu 30.1.1998 RV
Páv
navrhovatelem vzat zpět

286

Šojdrová nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podrobných hrách, ve znění z. č. 70/1994 Sb. 3. 12.
3. 4. 1998
RV
Tlustý
do II. čtení RV
vzat zpět ve III. čtení

291

Karas a Uhde nov. z., kterým se doplňuje z. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů 3. 12. VOB
Langer
č. 78/98 Sb.

376

Grůza a Marvanová nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů 25. 2. RV
Kolář
č. 168/98 Sb.

406

Janeček a další nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů 2. 4. RV
Wagner
vráceno k dopracování

420

Janeček a další nov. z., kterým se mění a doplňuje z. ČNR č. 357/1992 Sb., o d. dědické, d. darovací a d. z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

Celkem předloženo 10 návrhů
Stav ke dni 27. dubna 1999

 

2. PŘEHLED NÁVRHŮ ZÁKONŮ VE III. VOLEBNÍM OBDOBÍ
PŘEDLOŽENÝCH KLUBEM KDU-ČSL POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ 
OD 20. 6. 1998

Tisk

Autor
(poslanci)

Název návrhu

Termín
I. čtení

Zpravodaj
I. čtení

Výsledek

17

Janeček a další nov. z., kterým se mění a doplňuje z. č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů 15.10.1998   vrácen k dopracování

20

Výborný a další nov. ú.z., kterým se mění a doplňuje

ú.z. ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava ČR

16.10.1998   vrácen k dopracování

21

Výborný a další nov. z., kterým se mění z. č.90/1995

Sb., o jednacím řádu

16.10.1998   vrácen k dopracování

24

Janeček a další nov. z., kterým se mění z. č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů 24.11.1998 ÚPV,VSPZ
Matulka
do II. čtení
ÚPV,VSPZ

31

Lux a další z. o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně a doplnění z. ČNR č. 569/91 Sb., o Pozemkovém fondu ČR, ve znění pozdějších předpisů a z. ČNR č. 357/92 Sb., o daní dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů 25.11.1998

1.4.1999

ZeV
Pešán
do II. čtení
VSRŽP, ZeV
schválen ve III. čtenínyní v Senátu

43

Karas a Tollner nov. z. , kterým se mění a doplňuje z. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů 3.2.1999 RV
Šustr
zamítnut v I. čtení

65

Kvapil a Ambrozek nov.z., kterým se mění a doplňuje z. č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění z.č.10/1993 Sb. 13.1.1999

1.4.1999

ZeV
Hort
do II.čtení
ZeV, VSRŽP
schválen ve III. čtení, nyní v Senátu

96

Janeček a Talíř nov.z., kterým se mění z.č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikoamiemi, ve znění z. č. 425/1990 Sb., z.č. 40/1995 Sb a z.č. 299/1997 Sb. 26.3.1999 VSPZ
Emmerová
do II.čtení
VSPZ

120

Svoboda a další ú.z. o lidovém hlasování (referendu) 26.3.1999 ÚPV
Koudelka
do II.čtení
ÚPV,PV

129

Janeček a další nov.z., kterým se mění z. ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších úprav 26.3.1999 VSPZ
Čevela
do II.čtení
VSPZ

184

Kalousek, Ambrozek, Šojdrová a další kterým se doplňuje z. ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

Celkem 11 návrhů
Stav ke dni 27. dubna 1999

 

3. STANOVISKO POSLANECKÉHO KLUBU KDU-ČSL
ZE DNE 15. 10. 1998

Poslanecký klub KDU-ČSL se seznámil se stanoviskem ODS k hlasování o státním rozpočtu na rok 1999, které dnes ODS poskytla novinářům. Klub je bohužel nucen toto stanovisko kvalifikovat jako pokus o klamání veřejnosti. Poslanecká sněmovna včera přijala usnesení, jehož součástí byl i přijatý návrh poslance KDU-ČSL M. Kalouska.

Tento návrh doporučuje vládě “případný deficit vyjádřit v konkrétních výdajových položkách, které:

a) budou prokazatelně působit stimulačně k oživení hospodářského růstu,
b) budou použity ke krytí zátěží státních financí, které nejsou zahrnuty v předkládané bilanci příjmů a výdajů rozpočtu”.

Pro toto usnesení hlasovali i všichni poslanci ODS včetně jejího předsedy. Návrh, který KDU-ČSL sněmovně předložila a který byl přijat, směřuje k nápravě minulých chyb a usiluje o poctivé přiznání situace v zemi a poctivý přístup k jejímu řešení.

KDU-ČSL byla součástí vlád, za jejichž působení postupně docházelo k deficitu veřejných financí. V průběhu tohoto období usilovala stále silněji o změnu takového způsobu vládnutí. KDU-ČSL o takovou změnu usiluje i nyní.