1. ÚVOD
“Lidé jsou nejcennějším kapitálem firmy”, o tom nás ujišťuje nejen odborná literatura, ale především manažeři úspěšných podniků. Je samozřejmé, že cenným není jen počet lidí, ale především jejich schopnosti a nasazení.
To platí bezpochyby nejen pro firmy ale i pro další organizace včetně politických stran.
Z tohoto důvodu se jeví nejvýš potřebné stanovit v naší straně personální politiku jako souhrn zásad, kterými se budou řídit její představitelé. Současně by měla personální politika napomoci stanovit cíle, priority a normy jednání pro personální oblast. K činnostem, které personální politika zabezpečuje formou personálního řízení patří získávání členů, jejich stabilizace, vzdělávání a odborný růst, příprava a podpora kariéry, ale také jejich motivace a hodnocení a v závěru kariéry jejich uvolnění a důstojný odchod z funkce.
Politické strany soutěží o politickou moc především svými programy. Ty jsou však mnohdy nejen ztělesňovány, ale i dokonce zastiňovány osobami, které tyto strany vedou. Politik, schopný oslovit široké masy voličů, se nenalézá snadno. Proto je důležité mít mechanismy, umožňující jeho objevení, růst a dosažení pozice, která bude prospěšná nejen jemu, ale také společnosti a straně, ze které vzešel. Současně by mělo být ve straně utvořeno takové prostředí, které by zamezilo zbytečnému vyčerpání soutěžících uchazečů při cestě vzhůru, aby jim zůstalo dost sil na to podstatné - soutěž s představiteli dalších politických stran.
Předkládaný materiál si klade za cíl popsat současnou situaci, vyhodnotit slabá místa a navrhnout směry dalšího postupu.
Potřeba zpracovat tento materiál vyplynula z jednání minulého sjezdu, který v usnesení č. 7 uložil všem orgánům strany věnovat zvýšenou a systematickou pozornost personální práci. Analýzu této práce má Celostátní výbor předložit příštímu sjezdu KDU-ČSL.
V návaznosti na usnesení Sjezdu 1997 uložil Celostátní výbor KDU-ČSL na svém 121. zasedání dne 5. ledna 1999 Usnesení č. 353 generálnímu sekretáři a Ing. J. Kopřivovi zpracovat materiál k problematice personální práce.
Problematiku získávání členů a jejich stabilizaci bude řešit zvláštní materiál připravovaný bratry Šlápotou a Karasem. Vzdělávání a odbornému růstu členů strany se věnuje materiál “Vzdělávací projekt KDU-ČSL” zpracovaný Pavlem Severou a PhDr. Petrem Zajíčkem.
2. ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU
A) Zaměstnanci strany
KDU-ČSL disponuje pro zabezpečení činnosti, koordinaci, organizaci a plnění dílčích úkolů aparátem, který je rozčleněn do tří úrovní (ústřední, krajská, okresní).
Pracovníci tohoto aparátu mají pro svoji činnost oporu v Organizačním řádu KDU-ČSL, schváleném Celostátní konferencí dne 21. března 1997.
Zaměstnanci strany jsou odměňováni na základě Mzdového předpisu KDU-ČSL schváleného Celostátním výborem dne 11. března 1997, změněného usnesením Celostátního výboru č. 274 a 363. Mzdový předpis je vypracován v souladu se Zákoníkem práce a dalšími platnými právními normami.
1. Ústřední kancelář
Skládá se z kanceláře generálního sekretáře a ze 6 oddělení (tiskové, zahraničních vztahů, ekonomické, informatiky, organizační a správy budov).
Do struktury ÚK spadají rovněž kanceláře klubů poslanců a senátorů P ČR.
2. Krajská kancelář
Struktura je rozdělena pro jednotlivé kraje takto:
4 zaměstnanci (krajský tajemník, politický pracovník, ekonomický asistent a sekretářka) pro kraj východočeský a jihomoravský,
3 zaměstnanci (krajský tajemník, ekonomický asistent a asistent) pro kraj Praha, středočeský, severočeský, západočeský, jihočeský a severomoravský.
3. Okresní kancelář
Na okresní kanceláři může být zaměstnán okresní tajemník a sekretářka (adm. pracovník). Skutečný stav obsazení však není v okresních kancelářích jednotlivých krajů jednotný.
Na obvodních kancelářích v Praze a na okresních kancelářích středočeského, jihočeského, západočeského a severočeského kraje nezaměstnává KDU-ČSL žádného zaměstnance v pracovním poměru.
V některých okresních kancelářích východočeského kraje zaměstnává KDU-ČSL okresního tajemníka, nebo sekretářku.
Na všech okresních kancelářích jihomoravského kraje (plný pracovní úvazek) a severomoravského kraje (částečný pracovní úvazek) jsou zaměstnáni okresní tajemníci. Sekretářky (adm. pracovníci) jsou zaměstnáni jen na některých okresních kancelářích.
Fyzický počet zaměstnanců v pracovním poměru ke dni 1. 4. 1999
Ústřední kancelář |
- kancelář generálního sekretáře .................................. |
8 |
|
- oddělení tiskové ........................................................ |
3 |
|
- oddělení zahraničních vztahů ..................................... |
2 |
|
- oddělení ekonomické ................................................. |
4 |
|
- oddělení informatiky .................................................. |
2 |
|
- oddělení organizační ................................................. |
3 |
|
- oddělení správy budov ............................................... |
11 |
Klub poslanců a senátorů P ČR .........................................…….................... |
4 |
Kraj Praha |
- městská kancelář .........................................……....... |
11 |
Kraj středočeský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
Kraj jihočeský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
Kraj západočeský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
Kraj severočeský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
Kraj východočeský |
- krajská kancelář ........................................................ |
4 |
|
- okresní kancelář ........................................................ |
3 |
Kraj jihomoravský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
|
- okresní kancelář ........................................................ |
17 |
Kraj severomoravský |
- krajská kancelář ........................................................ |
3 |
|
- okresní kancelář ........................................................ |
11 |
|
celkem ...............................................................................…..............….... |
93 |
|
Muži
|
Ženy
|
Celkem
|
věková struktura
|
nejvyšší dosažené vzdělání
|
do 35 let
|
36 až 50
|
nad 50 let
|
Základní
nebo
vyučení
|
středo-
školské,
vyš. odborné
|
vysoko-
školské
|
Ústřední
kancelář
|
20
|
13
|
33
|
14
|
8
|
11
|
10
|
17
|
6
|
Kluby
Poslanců
|
1
|
3
|
4
|
4
|
0
|
0
|
0
|
2
|
2
|
Krajské
Kanceláře
|
8
|
17
|
25
|
10
|
11
|
4
|
5
|
12
|
8
|
Okresní
Kanceláře
|
16
|
15
|
31
|
4
|
10
|
17
|
8
|
19
|
4
|
Vedle zaměstnanců strany působí ve sféře politické práce KDU-ČSL také asistenti poslanců a senátorů.
Nejasnosti lze vysledovat v oblasti styku zaměstnanců strany a asistentů poslanců či senátorů, zejména pokud jde o překrývání různých funkcí.
B) Politici
Východiskem i měřítkem úspěšnosti jsou pro každou politickou stranu výsledky voleb. Při volbách do sněmovny se KDU-ČSL podařilo získat hlasy 9 % voličů, a tím 20 poslaneckých křesel.
Doplňovací volby do Senátu byly pro naši stranu ještě úspěšnější, když bylo zvoleno 6 senátorů kandidujících za čtyřkoalici. Celkem tak má KDU-ČSL 16 senátorů.
Za nejúspěšnější lze považovat výsledky komunálních voleb, kdy KDU-ČSL byla nejúspěšnější ze všech politických stran a získala celkem 7380 mandátů, z toho 1 primátora, 9 náměstků primátora, 620 starostů, 603 místostarosty, 5 radních statutárních měst a 487 radních. Nepodařilo se však dosáhnout většího úspěchu ve velkých městech.
Politická práce probíhá v KDU-ČSL na čtyřech úrovních - místní, okresní, krajské a centrální. Politická scéna však zatím umožňovala život pouze ve dvou úrovních - obec, centrum. Zde pochopitelně vznikla jistá disproporce či napětí, které vedlo k otázkám po smyslu “politicky neplnohodnotných” okresních i krajských článků (změna nastane zřízením krajů a přípravou voleb do jejich zastupitelstev v roce 2000). Tyto organizační celky by měly také sehrávat klíčovou roli právě při výběru vhodných osobností pro celostátní politiku. Zatímco na úrovni obec - místní organizace nejsou větší problémy s výběrem lidí či vyvozováním zodpovědnosti, při pohledu výše vidíme často prázdno a nejistotu.
Dosavadní mechanismy výběru politiků
volby do příslušných orgánů strany dle Stanov, tento mechanismus není zatím nikterak zpochybňován, což může svědčit o jeho funkčnosti .
vznikl na sjezdu v Hradci Králové v září 1997 jako reakce na tlak nižších orgánů pro zvýšení pravomocí řadových členů v oblasti sestavování kandidátek. Průběh ukázal na nutnost podstatně detailnější regulace systému.
Způsob delegování na nejvyšší funkce ve státě je dán stanovami, avšak v minulosti nebylo vždy zřejmé, jak a proč příslušné stranické orgány postupovaly.
3. SMĚRY DALŠÍHO POSTUPU
A) Zaměstnanci strany
I přesto, že úroveň zaměstnanců strany je z hlediska odbornosti a přínosnosti pro stranu na dobré úrovni, bude třeba, aby nově zvolené vedení KDU-ČSL trvale dbalo na zvyšování kvalifikace pro výkon funkce (znalost cizích jazyků, oblast výpočetní techniky, organizační a mediální schopnosti atd.). Před vznikem nových krajů bude nutné nově upravit strukturu aparátu v krajích, včetně kontaktu s asistenty poslanců a senátorů.
B) Politici
Každá organizační úroveň musí mít svoji zodpovědnost za delegování určitého typu personálních návrhů. K tomu účelu si vytváří personální databázi, o schopných jedincích informuje vyšší stranický orgán. Za práci s lidmi má být zodpovědný jeden funkcionář .
Na úrovni místní organizace je prvořadým úkolem vytvářet vyvážené sestavy na kandidátkách jak z pohledu profesní skladby, tak stranické příslušnosti.
Okresní a krajský výbor spoluzodpovídají za přípravu kandidáta na senátora, připravují kandidáty na poslance a vyšší posty. Měly by mít představu o 2 - 3 kandidátech a v rámci možností jim nabízet účast na školeních či celostátních akcích.
Krajský výbor zodpovídá za personální utváření krajské stranické reprezentace, zvlášť za sestavování příslušných kandidátních listin do krajských voleb a voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu PČR.
Za celostátní personální politiku je zodpovědný předseda KDU-ČSL (případně místopředseda).
Každý z adeptů navrhovaných na kandidátku nebo do vyšších pozic by měl splňovat následující kriteria:
-
předpoklady a schopnosti; včetně schopnosti pro týmovou práci
-
připravenost k propagaci politické práce
-
dřívější zkušenosti
-
ochota pro vysoké nasazení
-
akceptovatelnost pro KDU-ČSL (minulost, pověst, věrohodnost, přitažlivost ...)
4. ZÁVĚR
Stanovení směrů personální politiky nemá být pro naši stranu reminiscencí na uplynulá léta kádrování, ale musí se stát integrální součástí její činnosti. Nestačí mít vize, dobré myšlenky, je třeba umět je uskutečnit. A to bez kvalifikovaných, motivovaných a schopných lidí nejde.
Tento materiál byl zpracován s cílem napomoci nově zvolenému vedení KDU-ČSL k přijetí účinných opatření v personální oblasti.
PŘÍLOHY (pro informaci)
1. ZÁSTUPCI KDU-ČSL ve veřejných funkcích
Přechodné období 1989 - volby 1990
Ministři
Ing. František Reichel |
do dubna 1990 místopředseda fed. vlády |
JUDr. Richard Sacher |
ministr vnitra fed. vlády |
Ing. Karel Havlík |
od 11.5.1990 min. fed. vlády bez resortu |
Ing. Antonín Baudyš |
místopředseda vlády ČR |
Ing. Ludvík Motyčka |
ministr výstavby a stavebnictví ČR |
Volební období 1990 - 1992
Ministři
Ing. Antonín Baudyš |
místopředseda české vlády |
Ing. Ludvík Motyčka |
ministr stavebnictví ČR (do konce 1990) |
Náměstci
Ing. Jan Vácha (náměstek ministra dopravy ČSFR)
PhDr. Jindřich Kabát (kultura, vnitro ČR), Ing. A. Čaněk (zemědělství ČR), Ing. Ivan Foltýn (doprava ČR)
Poslanci
Federální shromáždění - Sněmovna národů
Ing. Jaroslav Cuhra, Ing. Josef Lux, Ing. Jan Fričar, Ing. Ludvík Motyčka
Federální shromáždění - Sněmovna lidu
JUDr. Josef Bartončík, JUDr. Jiří Černý, MUDr. Stanislav Hanák, JUDr. Richard Sacher, Jaromír Šlápota
Česká národní rada
Ing. Stanislav Bělehrádek, Václav Cibuzar, MUDr. Josef Janeček, JUDr. Ivana Janů, Ing. Jiří Karas, Ing. Jan Kasal, Josef Kubiš, Ing. Josef Meier, Ing. Josef Pavela, Josef Šedivý, JUDr. Miloslav Výborný
Ústřední orgány státní správy
Ing. Stanislav Bělehrádek |
předseda českého Úřadu pro hospodářskou soutěž |
JUDr. Václav Novotný |
JUDr. Václav Novotný předseda federálního Úřadu pro hospodářskou soutěž |
Volební období 1992 – 1996
Ministři
Ing. Antonín Baudyš |
místopředseda federál. vlády 1992 |
|
ministr, pověřen řízením resortu dopravy a spojů 1992 |
|
ministr obrany ČR r. 1993 - 1994 |
Ing. Josef Lux |
místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR |
RNDr. Vilém Holáň |
ministr obrany ČR 1994 -1996 |
PhDr. Jindřich Kabát |
ministr kultury ČR 1992 -1994 |
Ing. Stanislav Bělehrádek |
ministr pro hospodářskou soutěž ČR |
Náměstci
Ing. Ivan Foltýn (doprava), Ing. Václav Slavíček (zemědělství), Ing. Jaromír Talíř (kultura), Ing. Jaroslav Kopřiva (vnitro), Ing. Miroslav Kalousek (obrana), JUDr. Cyril Svoboda (spravedlnost), JUDr. Jiřina Voňková (práce a sociál. věci), Ing. Josef Svoboda (kultura), Ing. Josef Bednář (hosp. soutěž)
Poslanci
Federální shromáždění - Sněmovna národů
PhDr. František Čupr, Ing. Pavel Šustr, RNDr. Vilém Holáň, Ing. Pavel Šmíd, JUDr. Jaroslav Koutský, Ing. Pavel Jajtner
Federální shromáždění - Sněmovna lidu
Ing. Josef Borák, PhDr. Jan Krist, Ing. Zdeněk Smělík, Ing. Ivan Foltýn, Ing. Josef Lux, Jaroslav Orel, Ing. Jaroslav Cuhra
Česká národní rada
MUDr. Josef Janeček, Ing. Karel Mach, JUDr. Miloslav Výborný, Pavel Severa, Ing. Jan Kasal, JUDr. Ing. Jiří Karas, Ing. Stanislav Bělehrádek, MUDr. Eva Nováková, Ing. Jiří Uřičář, Ing. Ludvík Motyčka, Josef Krupík, Ing. Josef Pavela, Josef Kubiš, Ing. Pavel Šafařík, JUDr. Ivana Janů potom Ing. Jan Decker, Ing. Jan Vraný, Ing. Stanislav Kozák, Ing. Jiří Vačkář, Ing. Pavel Tollner, Jan Zahradníček, Mgr. Vladimír Koronthály, Jiří Haringer, Mgr. Věnceslav Lukáš, Karel Hrdý
Volební období 1996 – 1998
Ministři
Ing. Josef Lux |
místopředseda vlády a ministr zemědělství |
JUDr. Miloslav Výborný |
ministr obrany |
Ing. Jaromír Talíř |
ministr kultury |
Ing. Jaromír Schneider |
ministr pro místní rozvoj 1996 - 1997 |
Ing. Tomáš Kvapil |
ministr pro místní rozvoj 1997 |
Náměstci
Ing. Václav Slavíček (zemědělství), Ing. Hana Demlová (obrana), Ing. Miroslav Kalousek (obrana), Ing. Roman Línek (místní rozvoj), Ing. Tomáš Kvapil (místní rozvoj), Ing. Jaroslav Kopřiva (vnitro), Mgr. Vladimír Koronthály (kultura),
JUDr. Cyril Svoboda (zahraničí), Ing. Ivan Foltýn (doprava), Ing. Josef Bednář (místopředseda Úřadu pro hosp. soutěž), JUDr. Jiřina Voňková (práce a sociál. věci)
Poslanci
Ing. Jan Kasal, RNDr. Libor Ambrozek, Ing. Josef Borák, Ing. Jan Grůza, RNDr. Vilém Holáň, MUDr. Josef Janeček, JUDr. Ing. Jiří Karas, Mgr. Věnceslav Lukáš, Ing. Karel Mach, Mgr. Jaroslav Orel, Ing. Vladimír Procházka, Pavel Severa, Ing. Pavel Šafařík, Ing.Michaela Šojdrová, Ing. Pavel Tollner, Mgr. Pavla Jurková, Ing. Stanislav Bělehrádek, Ing. Josef Lux, Ing. Jaromír Talíř, JUDr. Miloslav Výborný
Senátoři
MUDr. Milan Špaček, Jan Zahradníček, RNDr. Oldřich Dočekal, MUDr. Eva Nováková, Ing. Jaroslav Petřík, Ing. Jiří Stodůlka, Ing. Jiří Šenkýř, Ing. Emil Škrabiš, MVDr. František Bartoš, Jan Benda, Bohumil Čada
Ústřední orgány státní správy
Ing. Stanislav Bělehrádek předseda Úřadu pro hospodářskou soutěž
Tošovského vláda 1998
Ministři
Ing. Josef Lux |
místopředseda vlády a ministr zemědělství |
JUDr. Cyril Svoboda |
ministr vnitra |
Miloslav Výborný |
ministr, předseda Legislativní rady vlády |
Náměstci
Ing. Tomáš Kvapil, Ing. Roman Línek (místní rozvoj), PaeDr. Vladimíra Rattayová (školství), Mgr. Vladimír Koronthály (kultura), JUDr. PhDr. Jiřina Voňková (práce a sociál. věci), Ing. Jaroslav Kopřiva (vnitro), Ing. Václav Slavíček (zemědělství), Ing. Hana Demlová (obrana), Ing. Josef Bednář (místopředseda Úřadu pro hosp. soutěž)
Ústřední orgány státní správy
Ing. Stanislav Bělehrádek |
předseda Úřadu pro hospodářskou soutěž |
Volební období 1998
Náměstci ministrů
Ing. Jaroslav Kopřiva (vnitro), Ing. Irma Zlatohlávková (finance), Ing. Josef Bednář (místopředseda Úřadu pro ochranu hosp. soutěže - do února 1999)
Poslanci
Ing. Jan Kasal, MUDr. Josef Janeček, Ing. Jaromír Talíř, JUDr. Miloslav Výborný, JUDr. Cyril Svoboda, RNDr. Libor Ambrozek, Ing. Jan Grůza, RNDr. Vilém Holáň, Ing. Miroslav Kalousek, JUDr. Ing. Jiří Karas, Ing. Tomáš Kvapil, Ing. Josef Lux, Ing. Jaroslav Lobkowicz, Ing. Ludmila Mullerová, Pavel Severa, Ing. Pavel Šafařík, Ing. Michaela Šojdrová, Ladislav Šustr, Ing. Pavel Tollner
Senátoři
JUDr. Petr Pithart, Ing. Jiří Šenkýř, Bohumil Čada, MVDr. František Bartoš, MUDr. Milan Špaček, Ing. Stanislav Bělehrádek, RNDr. Oldřich Dočekal, Ing. Josef Kaňa, Ing. Jaroslav Petřík, Ing. Jiří Stodůlka, Ing. Emil Škrabiš, Ing. Jaroslav Šula, Jan Zahradníček
Ústřední orgány státní správy
Ing. Stanislav Bělehrádek - předseda Úřadu pro ochranu hospod. soutěže (do prosince 1998)
Ing. Josef Bednář - předseda Úřadu pro ochranu hospod. soutěže (od února 1999)