KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Archiv 2014 Vláda zlevní farmářům naftu
Zpět

Vláda zlevní farmářům naftu

Přidáno 13. 2. 2014 tiskové oddělení
13.2.2014 Lidové noviny Strana 15 Peníze & byznys; MIROSLAV PETR
 
Vratku spotřební daně, kterou zarazila Nečasova vláda, chce ministerstvo zemědělství obnovit co nejdřív
Už na některém z příštích jednání vlády by se ministři měli zabývat plánem na obnovení takzvané zelené nafty pro zemědělce. Ministerstvo zemědělství chce prosadit toto daňové zvýhodnění ve výši, jaká platila do konce loňského roku, kdy projekt ukončila legislativa z doby Nečasovy vlády. Stát by tak měl farmářům vracet 40 procent spotřební daně.
Zemědělci předpokládají, že projekt zelené nafty, který podporuje celá vládní koalice, by měl opět začít fungovat od druhé poloviny letoška. Stát si bere z litru nafty na spotřební dani necelých 11 korun a farmářům z toho původně vracel 60 procent. Loni na základě snahy Nečasova kabinetu snížit deficit veřejných financí klesla subvence na 40 procent. Státní pokladnu to i tak stálo 1,3 miliardy korun. Od letoška neměl stát podporovat tankování zemědělců vůbec.
Nový ministr zemědělství Marian Jurečka chce navázat na svého předchůdce Miroslava Tomana z Rusnokovy vlády, který začal obnovu zelené nafty připravovat. Za stejných podmínek, jaké platily loni. Resort zemědělství to zdůvodňuje potřebou srovnat konkurenční podmínky českých zemědělců se zemědělci v členských státech Evropské unie, kde se toto zvýhodnění uplatňuje.
„Argumentem je také skutečnost, že zemědělci většinu nafty spotřebují na polní práce, kdy nevyužívají silniční síť, na jejíž obnovu je spotřební daň z pohonných hmot především určena,“ tvrdí mluvčí ministra zemědělství Hynek Jordán. „Cílem je obnovit vratku spotřební daně co nejdřív, bude to předmětem jednání některé z příštích vlád,“ dodává.
Podle prezidenta Agrární komory Jana Veleby je to jediné správné řešení. „Jinde v Evropě zemědělci tuto výhodu mají a ti naši by jim bez zelené nafty těžko mohli konkurovat. Pokud se legislativní proces nyní nezkomplikuje, mohla by se vratka využívat od druhé poloviny roku,“ tvrdí Veleba.
Velkého zastánce má zelená nafta i v Andreji Babišovi, který je v jedné osobě ministrem financí, šéfem hnutí ANO i majitelem zemědělského a potravinářského holdingu Agrofert. Aprávě jeho Agrofert čerpal ze zelené nafty miliony. Teď sám přiznává, že je ve střetu zájmu. „Pokud to (obnovení zelené nafty) ministr zemědělství předloží vládě, tak já se zdržím hlasování,“ reaguje Babiš.
Zelená nafta má ale i své kritiky. Například Lukáš Eisenwort, právník z poradenské společnosti NSG Morison, považuje takové subvence za nesystémové. „Zemědělské dotace jsou jeden velký a často zneužívaný chaos. A zelená nafta situaci jen zhoršuje. Ideální by bylo takové podpory zrušit v celé Evropské unii. Na tohle nesystémové řešení doplácíme na daních všichni,“ říká Eisenwort.
Otázkou spotřební daně z nafty se však nynější vláda bude zabývat nejen v souvislosti se zemědělci. Obě nejsilnější koaliční strany, tedy sociální demokraté a ANO, počítají s jejím plošným snížením. Není však ještě zřejmé, o kolik, kdy a jakým způsobem.
Jednou z možností je i zavedení takzvané profesionální nafty, což je jakási obdoba zelené nafty, určená ale silničním dopravcům. Stát by tak nesnížil daň pro všechny řidiče, ale formou vratky části spotřební daně by zvýhodnil tuzemské tankování nákladním vozům a autobusům. Právě ty se podílejí největší mírou na spotřebě nafty v tuzemsku (a tedy mají největší vliv na výběr spotřební daně), ale dnes kvůli vysoké ceně paliva tankují, jak jen to jde, u levnějších pump v zahraničí.
Ministerstvo financí chce podle Babiše letos posoudit všechny možnosti snížení daně z nafty a nejlepší řešení předložit vládě.
kategorie Aktuality